Summa sidvisningar

fredag 20 april 2012

Ledig kursplats!

Tänk att det måste vara så himla trist väder!! Bara regn/snöblandat regn, blåst, molnigt och kallt!! Riktigt trött på det nu; vart tog våren vägen?

Du som gillar tävlingslydnad; jag har en plats på en kursdag att erbjuda! Det är Niina Svartberg som är instruktör, men det är snabba bud. Det gäller onsdag den 25 april (nästa vecka!), platsen är Alunda, strax norr om Uppsala. Hör av dig snarast till mig på hejlotta@ownit.nu om du är intresserad!
 
Igår var vi iväg till brukshundklubben, och det var ovanligt mycket folk där och tränade. Satsade på en plats lite vid sidan om, men där alla passerade på väg till och från sina bilar. Messi hade lite svårt med koncentrationen inledningsvis, så jag fick påminna om allvaret, och efter det var det mer sansat. Fick dock upprepa mig en gång till mitt i fotgåendet, då ett ekipage dök upp plötsligt, men efter det skötte han sig exemplariskt.

Messi fick alltså jobba mycket med fotgåendet, och förutom ovanstående koncentrationstapp gjorde han det bra. Fick dock några ljud när jag försökte mig på att backa, så det lade jag ner direkt då jag inte ville avbryta något mer. Läggandet var superbra, inkallningarna likaså. För att få honom snäppet längre bak i insättningarna tar jag ett halv steg bakåt just när han skall sätta sig, och det verkar fungera. Rutan gjorde han riktigt bra, föutom på ett skick när jag inte förberedde honom på vanligt vis. Intressant är att han då tänkte gripa en kon, men han hejdade sig! Jag hade bara med mig metallapporten som apporteringsobjekt, han tog den men lite tveksamt. Fjärrdirigeringen gick mycket bra, skall fortsätta med att oftare belöna det första uppsittet, som han annars kan slarva med. Han klarade sedan fotgåendet, läggandet, inkallningen och rutan i kedja utan hjälper.

Tino var lagom laddad, så det mesta fungerade bra! Fotgåendet inleddes med något ljud, men sedan klarade han stegförflyttningarna utan problem. Inkallningen gick bara bra, men jag måste justera avslutningarna på samma sätt som med Messi. Konstigt att båda hundarna har samma problem....? Hm. Rutan klarade han 3 ggr av 4, vet inte vad som blev fel den ena gången, kan det vara att jag skickade fel, månne...? Metallapporten gick ovanligt bra, inget alls att anmärka på. Han presterade dessutom en fin serie i fjärren på 10 meters avstånd, men en repris avslöjade ett tokigt ställande. Det är extern belöning med godis som gäller där, testade med bollen, men det blev för mycket dragning.
Avslutade med någon minut platssittning följt av platsliggning; inga problem. Nu är det dock dags att träna platsmomenten med andra ekipage igen för att fräscha upp den kunskapen. Jag måste också läsa på de nya provreglerna, märker att jag gissar utföranderna ibland... Inte bra....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar