Summa sidvisningar

måndag 28 maj 2012

Och Tino stampar takten

Måndag igen... Efter en varm och solig helg har vi nu mer "normalt" väder med +12 grader, blåst och molnigt. Varför kan det inte vara fint väder jämt...? Allt blir ju så mycket trevligare då...


Frasig vitsippa
Vi har varit ganska slöa i helgen, har mest gått prommenader på nygamla ställen. Två fokuspass på lydnadsmoment har vi i alla fall gjort, på fotgående respektive metallapportering. Båda gjorde bra insatser, men det var som sagt korta träningar.
Idag var vi mer engagerade, så det blev ett redigt lydnadspass på gärdet. Fokuset ligger fortfarande på problemområderna rutan, metallapporten och fotgåendet. Underlaget var minst sagt ojämnt med decimeterhögt gräs. Belöningen var stark prästost (gott!).
Platsliggningen flöt på utan krux. Jag vänder mig om i halvtid (så att jag står med ryggen mot hundarna) för att vänja oss av vid ögonkontakten.
Messi gjorde ett fint fotgående, även med snabba sättanden i halterna. Ett litet startljud, men annars med helt rätt inställning. Inkallningen har utmärkt fart, men jag får se upp så att han håller fokuset även i avslutningen. Metallapporten fungerar allt bättre, fick två försök med galopp på invägen idag, men även ett långsamt upptag. Rutan spikade han på första försöket, hamnade utanför på andra skicket (ställde sig på den föregående rutans mittpunkt) och spikade på sista skicket. Attityden var helt rätt, och han hittade mitten utan hjälp av targetplattan; han såg den först när han var på korrekt plats och blev glad när han märkte att han stod på den...  En fjärrdirigering blev det också, som han gjorde utmärkt.

Tino fick några försök med sitt under gång, han sätter sig bra men kan inte hålla höger framtass stilla. Som bäst blir det en förflyttning, men det kan också bli flera. Vet inte om jag orkar lägga ner arbete på det, men jag kanske måste... Inkallningen var jättebra, och metallapporten gjorde han helt tävlingsmässigt! Rutan gick också verkligen bra, han fick göra den två gånger som helt moment. Han fick också jobba med fjärren på 10 meters håll. De första skifterna gick bra, men så missade han sitt-stå skiftet mitt i serien. Vi fick pyssla lite innan den satt, men jag är nöjd med attityden och att han lyssnade så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar