Summa sidvisningar

tisdag 1 maj 2012

Envis vs. envis

Och den sköna majsolen ler! Vilket väder vi har; strålande sol och 15 grader varmt! Växtligheten i naturen har fullkomligt exploderat, nu börjar det bli ordentligt grönt. Förtjusande veckor, de här...

I helgen körde vi två pass med sök och dirigering. Jag envisas nu med att blanda apporterna; körde med tre dummies och två tennisbollar. Jag blir så trött när den unge mannen favoritiserar och sorterar objekt, så nu får han den här medicinen. I första passet gjorde båda bort sig med sina respektive käpphästar; Tino sökte med apport i munnen och Messi kom in med tre dummies och sade sedan att det inte finns några fler apporter där ute. Hepp! På reprisen gjorde Tino rätt, men Messi var inte övertygad så det krävdes en runda till för honom.
Men på dirigeringarna gick det bra! Båda lyssnade fint, och Messi visade att han kan stoppsignalen även inbakat i ett moment. Och tänka sig, han kom in med bollen utan minsta krux...

I dagarna tu har jag tagit ett stort grepp om lydnadsrutan och metallapporten. Vi har ju fått ett stort bakslag i dessa moment i och med dessa gräsliga kongripanden Messi överraskade negativt med i onsdags. Metallen har ju båda haft fina gripanden av en längre tid, men där har det också skitit sig nu.

Messi har ett stråk av envishet, men det har jag också... Han inledde förståss träningen av rutan med ett kongripande, så jag gick tillbaka till det som löste knuten förra gången; att bli arg... Låter ju som en dödssynd i mångas öron, men han får ju faktiskt inte ta konerna!! Det blev koppel kastat i backen och utvisning för det lilla envisa stycket. Sedan gjorde jag det lätt för honom med target och jättebelöning, och han gjorde rätt till slut.
Hans upptag med metallapporten ser nu tveksamma ut, och jag jobbade med bollen-i-snöre som belöning för gripanden. Blev bättre, men inte helt bra.

Tino var också lite konfus med rutan, han gick in fel väg och vid något tillfälle lyssnade han inte på stanna-kommandot. Hans gripanden av metallapporten var sämre än någonsinn, trots att jag använde bollen som belöning för att få mer hastighet. Tidigare försök med att belöna med boll på apporterna har inte slagit väl ut, och nu har jag provat igen med dåligt resultat. Han blir för het och tappar fokus på uppgiften, så jag återgår nu till matbelöning.

Dagens rutan-träning började med att Messi var tveksam till rutan efter gårdagens kamp, helt förståeligt. Byggde upp förtroendet igen med target och extern belöning/bollkast in i rutan, och han var tillbaka på banan i stor stil. Nu skall jag skaffa fler typer av koner och markeringsband så att vi kan träna vitt och brett på rutans mysterier.

För övrigt repeterar vi kunskapen att komma upp ur vatten med apport i munnen, med fart och utan att skaka sig. Just nu håller vi till i de djupa dikerna medelst boll; går bara bra. Med Messi håller jag också på att lära in backa-steg med ny teknik, och hittils har det inte kommit några ljud i samband med detta. Snart dags att pröva det nya konceptet i andra situationer, så får vi se om det fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar