Summa sidvisningar

lördag 12 maj 2012

Regniga träningar

Tycker att det har regnat hela veckan... Åtminstone tidvis, ibland har det varit soligt, men nog har man blivit dyblöt flera gånger också. Det är väl bra för växtligheten, kan jag tänka.

I onsdags kom vi äntligen iväg till veterinären för att ta det uppföljande blodprovet på Messi. Han hade ju en akut borreliainfektion i vintras, och det rekommenderas att man tar ett nytt blodprov tre månader efter avslutad antibiotikabehandling för att se om infektionen läkt ut. Han mår i alla fall utmärkt och har inte haft något symtom sedan den akuta fasen, men det är bra att få en uppdatering av läget. Han vägde 20,8 kg och Tino, som agerade sällskapshund, vägde in på 18,7 kg.

I torsdags tog vi ett nytt grepp om lydnadsmomenten metallapportering och rutan. Det spöregnade, så jag gick inte till klubben utan höll till på gärdet. Messi gjorde utmärkta insater i rutan! Körde med target de två första skicken eftersom det har strulat (...), men utan de tre sista. Inga krux alls, han hade inte en tanke på att göra fel... Upptagen med metallen var inte briljanta, där finns det bra med jobb att göra. Fick bäst resultat med boll som externbelöning. Tino tramsade också en del med metallen, men han visade upp fina utföranden till slut med godis som externbelöning. Han gjorde fyra skick till rutan, varav ett var misslyckat när han sprang omkring utan en vettig tanke i huvudet. Övade också extra på avslutningen av rutan, han tycker att det är svårt att komma in rätt i inkallningsmomentet. Inomhus har vi börjat träna med titta-target som ett sätt att få in honom i rätt position i fotgåendet. Det har börjat bra, men det tar nog lång tid innan konceptet sitter.

Idag regnade det igen, men jag bet ihop och tog med mig tre dummies och en tennisboll för några apporteringsövningar. Första uppgiften var ett sök i dold terräng, följt av ett sök i öppen gräsmark. Messi började, och han sprang först på tennisbollen; som han tog! Sedan kom två dummies in snabbt, medans han fick leta lite efter den sista. På fältsöket tog han in en dummy först, sedan hittade han bollen; som han nobbade... Din lilla skurk, ta upp och leverera!! Resten löste han mycket bra. Tino kändes effektiv, men jag såg inte allt han gjorde där ute.
Messi fick sedan två linjetag med två apporter på linje. Vid ett tillfälle nobbade han bollen igen, då hade vi ett utvecklingssamtal var på han glatt kom in med bollen på reprisen. Jag envisas med att han skall ta bollen som vilken apport som helst, för jag fasar för att han skall börja sortera med vilt senare, om jag inte kräver detta av honom nu.
Tino sjabblade bort ett linjetagsskick när han sprang efter eget huvud, men när han lyssnade blev det mycket bra.

Nu har jag beställt en komplett ruta, alltså en tävlingsmässig modell med band. En bunt vittringspinnar och en ny apportbock blev det också. Inga ursäkter för dåliga materiella förberedelser nu alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar