Summa sidvisningar

fredag 19 oktober 2012

Ett ide sökes

Så där ja, nu var det fredag igen! Skönt att det rullar på, jag vill ju helst ta motorvägen direkt till mars månad och hoppa över vinterhalvåret... Borde verkligen gå i ide. Men i brist på ett ide (typ ett hus i Italien) tränar jag hund istället, och det gör sitt till för att hålla sig flytande.

I tisdags tog vi ett stadigt grepp om vittringsapporteringen. Tino gjorde som vanligt på träning, delvis allt rätt. Så småningom skall jag försöka provocera fram det felbeende som har dykt upp på proven, han har ju tappat pinnen på vägen hem två gånger. Det kan bero på koncentrationsbrist, men också på en osäkerhet när han skall arbeta så nära funktionärerna. Jag skall senare under säsongen testa med mer störningar, men nu vill jag grunda med många lyckade vittringsapporter och smyga in svårigheter.
Messi började bra med två fina moment, men på det tredje började han plocka med pinnarna. Jag korrigerade försiktigt med rösten, han tittade på mig och greppade direkt rätt pinne som han levererade fint. Han fick avsluta med en omgång till, som han gjorde utmärkt. Alltså, det är så tacksamt att träna honom, kändes som ett väldigt utvecklande träningspass!

I onsdags jobbade vi fokuserat med sättande under gång. Tino får lägga lite mer tanke på att hålla tassarna stilla under hela momentet, han hittar stillasittandet med en godis på marken framför. Med Messi är det nyinlärning som gäller, men han har redan blivit hajj på det snabba sättandet. Vi utvecklar med att parallellt träna på avslutningen, att han skall titta frammåt hela tiden, vilket gör att de lättare sitter helt stilla.

Igår gick vi till brukshundklubben, i dis och duggregn, men halvvägs in i träningen slutade regnet tack och lov. Vi hade överraskande nog sällskap av tre andra ekipage, så det var lite störningar. Nu tränar båda på klass 3-momenten; och fokuset var på fotgående, inkallning, rutan och hopp-apporten.
Tino gjorde bra fotgående, det är bara att jobba vidare på den inslagna vägen. I inkallningen jobbar vi med snabba ställanden, samt att lyssna på kommenderingen och inte göra efter egen förväntan. Ökad säkerhet behövs. Rutan hade jag medvetet placerat svårt med svåra belöningsplaceringar, och utföranden blev där efter. Totalt fick han 6 skick till olika rutor, det kändes som att det var bra övningar. Kvällens bästa var hopp-apporten, där mina svåra arrangemang med återhoppen visade sig vara plättlätta.

Messi gjorde bra fotgående, men jag får akta så att han inte laddar upp för mycket, då gör han gärna startljud. Vi har börjat med stegförflyttningarna, men han får träna mer på dem inomhus först. Inkallningarna gick så fint, han går i lagom snabb galopp så stoppen blir snygga. Rutan körde vi hårt med, även han fick 6 skick totalt sätt. Svårigheterna låg i ökat avstånd, tighta placeringar och belöningen externt men nära rutan. Försöker vara modig och utmana honom för att snabbare få säkerhet i momentet, men det är en balansakt. Började också med avslutningen av rutan separat, delvis läggande på avstånd och inkallning till fotgående. Det var lite udda tyckte han, men han lär sig. Såg redan nu en utveckling med hopp-apporten, han gjorde bara fel en gång trots mina klurigheter. Kul!

Idag plöjde bonden rapsåkern, så nu blir det en längre prommenad till brukhundklubben när stubben är borta. Fördelen är att (fusk)fasanjägaren inte kan gå till åkerholmen, och det känns bra! Mindre kul är väderprognosen för helgen, fortsatt bara regn i sikte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar