Summa sidvisningar

torsdag 25 oktober 2012

Snygga hopp-apporter

Idag har det varit mössa-på väder med frost på marken!! Oj, oj, är det redan vinter?! Det är nog bara ett skrämskott, men jag blir ju lite rädd... fast vi slapp regnet...!

Försöker hålla igång träningen i vanlig god stil, jag vet ju att vädret kommer att erbjuda vasst motstånd framöver, så jag kör på så länge det är drägligt. Varje morgon tränar vi dessutom fjärrdirigering inomhus, Messi får göra stegförflyttningar också. Det är helt nödvändigt, för det tar hemskt lång tid att få till dem på ett bra sätt.

Igår fick hundarna träna vittringsapportering. Tino fick tre omgångar, de två första med en godisbit framför pinnarna, och det sista utan godis. Alla försök var bra, inget plock, men han letade över ett lite för stort område inledningsvis på jakt efter fler godisbitar. Messi fick först tre försök med en godisbit framför, sedan en paus och avslutningsvis ett försök utan godis. Han valde rätt alla gånger, men jag fick en snabb fråga på de två första omgångarna. Det sista försöket (utan godisbit) var supersnyggt.
En platssittning gjorde vi också, helt stabilt. Messi fick även träna på delmoment i sättande under gång; ser bra ut. 

Ikväll var vi på brukshundklubben för ett ordentligt träningspass. Det började mindre roligt när tre lösa hundar helt okontrollerat sprang in och röjde runt på planen, men de kom som tur var aldrig fram till oss. Vi fick fortsatt gott om störning då vi var mitt emellan agilityekipagen och brukshundarna, men det flöt på utan minsta incident.
Fokuset låg på fotgående, sitt under gång, inkallning, rutan och hopp-apporten. Det var ganska ljudligt på "avbytarbänken" idag, men under arbete var de fint koncentrerade. Båda två gjorde lite ljud i början av fotgåendet, men det hör väl till vanligheterna och får ses som en del av uppvärmningen.
Tino jobbar vidare med fotgåendet, det går åt rätt håll, inga stora tokigheter ikväll. Han var inte helt stilla på första försöket i sättandet under gång, men repetitionerna var fina. I inkallningen lyckades jag lura honom en gång, han stannade utan kommando, och fick snopet göra om. Reprisen var jättefin, så det kanske är en bra metod för honom att blanda inkallningssätten. Rutan försöker jag göra svår, nu stod den placerad på en platå i ett motlut. Han missade både en och två gånger, och när han väl började tänka rätt tog han gärna ingången från sidan istället för framifrån. Han fick fem skick mot nya platser varje gång, och på det avslutande försöket gjorde han äntligen allt rätt. Hopp-apporten gick väldigt bra trots mina medvetet sneda kast, nu tittade han verkligen innan han måttade återhoppet, såg riktigt snyggt ut.

Messi hade utmärkt attityd i fotgåendet, jobbade så bra med alla störningar. De olika hastigheterna gick bara bra, men högersvängarna kväver mer arbete. Han gjorde mycket bra sättanden under gång, tveklöst och stabilt. I återgången vänder han huvudet efter mig, han rör inte tassarna, men det vore bättre om jag kunde få honom att titta rakt fram hela tiden. Han har inte fullt fokus på godisbiten framför sig, han är ju så van med extern belöning att det inte funkar som jag tänkt mig. Får fundera på någon sorts titt-target som hjälp. Inkallningarna var jättefina med snabba stopp. Rutan bjöd på utmaningar idag, hjälpte med dold target. Det blev fem skick ikväll, alla med nya placeringar förståss. Messi hamnade fel på första skicket, men gjorde resten bra. Tränade avslutningen med läggande på avstånd och inkallningen separat, och nu visade han att han var beredd på inkallningen. Kul! Hopp-apporten såg strålande ut, han lät sig inte luras utan sökte sig helt självmant rätt till återhoppet varje gång, det var stilfullt.

Vilken glädjande nyhet det kommit idag; snart är det biljettsläpp till Håkan Hellströms exklusiva spelning i juni! Jag är PÅ!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar