Summa sidvisningar

tisdag 23 oktober 2012

Talibanen Fredriksson

Väderprognosen stämde väldigt bra, det var skitväder hela helgen. Men fatta att det var soligt i morse, det kändes så ovant. Stackars oss här i den mörka Norden...

I lördags fick vi till ett träningspass med metallapporten. Tino jobbade jättebra rakt igenom, alla delmoment klaffade, det var fint att se. Messi började bra, men upptagen blev sämre ju fler han gjorde. Avbröt då och tränade bara delar. Gjorde den gamla pålitliga springa-ikapp-mot-apporten-övningen, det hjälpte bra. Joxade också med att springa förbi mig med apporten (för att han inte skall sakta in för tidigt), avslutningen med insitt och kvarsitt.

I söndags var det så jobbigt väder att jag strejkade... Det blev inte ens en långprommenad, men vi tränade lite detaljer i fjärrdirigeringen och stegförflyttningarna inomhus. Hundarna var med på en tur till Söderort för att hälsa på den söta nyfödda familjemedlemmen M, men mer än så blev det inte.

Igår var det uppehållsväder igen, och det bäddade för ett träningspass med dummies. Grabbarna fick samma upplägg, men med lite olika distanser beroende på kunskapsnivån. Det började med 2 valpdummies på ett svårt sök, följt av ett kort linjetag och ett längre linjetag på 40 respektive 60 meter. Både Tino och Messi jobbade riktigt bra och löste uppgifterna på ett betryggande sätt.

Idag började prommenaden med att vi stötte en flock fasaner, så några finns det kvar. Sedan väntade 10-talet rådjur på den skördade havreåkern, de brukar samlas där så här års. Hundarna tittade på dem, men lyssnade på min tysta förmaning och fortsatte med sina jaktlekar. Messi verkar komma ihåg att de är förbjudna sedan förra året, men jag är beredd på en minneslucka också...
Lite träning blev det idag med. Tino fick göra ett svårt 2-dummy-sök och ett kort linjetag, han var mer springig idag, men tog instruktionerna väl. Messi fick samma uppgifter, han gjorde allt jättebra, utom att han tappade en dummy vid ett tillfälle. Han slarvar gärna med greppet på små dummies, något jag inte ser med större apporter.
Dessutom fick Messi simma idag! Jag ville träna igångar utan retning, när han väl var i vattnet och simmade fick han en boll kastad rakt framför sig. Han tvekade någon sekund innan han gick i vattnet, så jag avbröt. Kanske lite hårt, men med hans vattenglädje och kunskapsnivå kan jag inte acceptera att han står och tittar efter en eventuell apport. Han fattade vad jag menade, och gjorde sedan tre igångar på ett utmärkt sätt.

Tänkte också dela med mig av en rolig sak jag hörde på radion. Det var en unge som hade missuppfattat texten till "Teddybjörnen Fredriksson". Istället för "Teddybjörnen Fredriksson, hans nos den var av garn" trodde han att texten var "Talibanen Fredriksson, hans mor hon var afghan"! Om man sjunger hela låten så blir det ett annorlunda budskap... Något annat roligt just nu är "Bad lip reading", såg ett klipp där någon skojig människa skruvat till den pågående amerikanska presidentdebatten. Det ser ut som att Obama och Romney säger de påhittade orden på ansiktsuttryck och läpprörelser, men det blir ju heltokigt! Asroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar