Summa sidvisningar

söndag 23 december 2012

God Jul till er alla!

Är fortfarande tokigt förkyld, så det är mestadels viloläge på soffan som gäller. Hundarna börjar undra om vi bara skall vila oss, och när blir det dags för nästa långprommenad...? För att få dem något sånär nöjda har jag satsat på ett par träningspass till förmån för längre prommenader. En "fördel" med att ha feber är att man inte fryser utomhus, och luftvägarna rensas på ett bra sätt när man är ute ett tag...

I torsdags körde vi ett pass vittringsapportering på badets parkeringsplats. Båda fick totalt fem försök var med pauser emellan, som det naturligt blir när man tränar dem samtidigt. Upplägget var lika för båda; på försök ett och två lade jag ut två godisar framför pinnarna, men utan godis på de tre följande försöken.
Messi valde rätt pinne på alla försök, men på det tredje greppade han först fel pinne innan han bytte till den rätta. På det sista försöket testade jag med externbelöning, vilket lätt hade kunnat bli förvirrat med tanke på likheten med godissöket jag använt som inlärningsmetod. Men han förstod, och löste det jättebra.
Tino hade en katastrofträning... Han började med att göra jättebra sorteringar, men valde sedan fel pinne hela tre gånger av fem!! Han var så disträ, exempelvis strosade han iväg istället för att intresserat titta på utläggningen av pinnarna... Senare under promenaden "glömde" han att lyssna på inkallningen och stack iväg på eget bevåg. Han hade huvudet under armen, helt enkelt.

I lördags låtsades vi att det var julafton eftersom det blir en splittrad jul i år, men jag var så sjuklig att jag bara åkte dit en kort stund för att lämna julklapparna. Himla surt och trist!!

Idag gick vi till kyrkans parkering för att köra ett lydnadspass. Kände mig skaplig när tabletten verkade, så det var bäst att passa på. Speciellt Messi var så glad för att få träna, han gjorde sina sköna glädjeskutt efter varje moment. För dagen var det fotgående, sättandet, inkallning och rutan på schemat.
Messi började med ett jättebra fotgående, tyst och lugnt. Även vändningarna gick bra. Men i del två av fotgåendet kom det ljud i stegförflyttningarna, så jag tog fram en extra belöning som jag höll i handen. Då blev han lugn och tyst igen, kanske en idé att göra så under en period. Sättandet och inkallningen gick kalasbra som hela moment. Han fick tre skick till rutan, och alla var korrekta! Men, på ett försök tänkte han att momentet var slut i och med läggandet, så han reste sig. Måste alltså jobba mer med att lappa ihop skicket med avslutningsdelen. Han sticker gärna självmant till rutan när han ser en möjlighet, och det är ju svårt att inte belöna när han gör det så himla bra... Den där föraren måste också vara alert, och det var jag knappast idag.
Tino uffade lite i fotgåendet inledningsvis, annars var det bra. Jättebra sättande och inkallning. Hans utföranden i rutan var lite skiftande. Inget problem med att ta djup idag, men en gång gick han in från sidan, och en gång reste han sig för tidigt från läggandet. Testade med att säga "ligg kvar" efter läggande-kommandot, och då låg han stabilt. Kanske något att annamma till nästa träning som en påminnare.

Nu återstår bara att hälsa God Jul till er alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar