Summa sidvisningar

tisdag 11 december 2012

Insnöad ruta

Idag har det snöat igen, det har kommit ena 6-7 centimeter i olika omgångar. Det känns ju omöjligt, men vi har faktiskt en halvmeter snö alla redan!!

Trots snöyran försökte jag mig på ett träningspass idag, för de utlovar ännu mer snö imorgon... Vi travade iväg till kyrkans parkering med sikte på att främst träna rutan, kryddat med lite fotgående.
Messi var lite ljudlig i fotgåendet, men betydligt lugnare än föregående träningspass. Vi nöter vidare med högersvängarna, och efter en justering höll han bra position efter det. Hans vändningar på stället var riktigt fina, och stegförflyttningarna var skapliga. De är oväntat svåra att få till, det ser ju simpelt ut när genomtränade hundar gör dem, men vi är klart inne på rätt väg. Gjorde avslutningarna av rutan separat, men med små tendenser till att länka ihop dem med rutskicket. Han fick exempelvis börja avslutningarna inne i rutan (men utan att ha gjort skicket dit), och två gånger fick han göra läggandet i rutan efter att ha skickats dit. Hoppas ni förstår på ett ungefär... Syftet är i alla fall att få honom att koppla ihop delmomenten till ett helt moment. Han hade hur som helst inga problem med avslutningarna idag.
Hans första två skick till rutan gick jättebra, det tredje var problematiskt och det sista fjärde försöket var helt korrekt. På det struliga försöket gick han först till platsen för den föregående rutan, sedan letade han sig in rätt men från fel ingång. Jag var i valet och kvalet om jag skulle avbryta honom, men han ansträngde sig, så jag lät honom hållas.

Tino sade några pip i fotgåendet, så helt tyst var han inte. Jobbade speciellt med lugna stegförflyttningar integrerat i fotgåendet, där belöningen kommer efter stegen på en lugn raksträcka. Rutans avslutningar fungerade riktigt bra, både i kombination med rutskick och utan. Första skicket till rutan gick jättebra, andra var struligt, tredje var lite osäkert och det avslutande fjärde var korrekt. Vet inte riktigt varför han envisades med att vilja gå in från högerkanten idag, men jag avbröt när jag såg hans intentioner. Inför andra skicket var han superladdad, så jag misstänker att han glömde att fokusera på rätt sak, delvis att springa rakt. Det finns så mycket vilja i den lilla röda kroppen!

Jo, förstår ni, lydnad ÄR vansinnigt roligt, fråga bara mina hundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar