Summa sidvisningar

onsdag 21 september 2011

Greppvillig filur

Måndagen var ganska het på viltfronten; Tino hittade och åt upp resterna av en slaktad fasanhöna, och Messi stötte en flock på fem (mycket levande) fasaner,- och stod lugnt kvar i uppfloget! Vilken spanieljägare som helst skulle ha applåderat. Sedan såg vi två rådjur längre bort på fältet, men de är ju bara hälften så skoj som fasanerna...
För övrigt blev det ganska stillsamt, tränade bara lite visselsignaler.

Igår tog jag med mig metallskålarna så att vi skulle kunna träna på linjetag, "ut" och stopptecken. Messi började. Första övningen var linjetag på 30 meter (cirkus), med påföljande stoppsignal. Därefter "ut" 5 meter till nästa skål. Inga problem, så jag ökade avståndet till 35+10 meter i de följande övningarna. Det gick också bra, men där någonstans tänkte han piffa till det hela, så han började bära runt på skålarna istället... Ja, ja; han hade inga problem med att ta ut avstånden i alla fall, och han är inte kinkig med att bära metallföremål...

Tino fick samma övning, men med längre avstånd så att han var uppe i minst 60 meter. De bortre skålarna var dolda för honom, men han löste det riktigt bra. Inga planer på att bära med sig skålarna, där inte.

Messi fick sedan testa på att ta handtecken åt höger resp vänster. Jag satte honom mitt emellan två skålar med godis, och skickade sedan åt de olika hållen. Inga problem, han hade lätt för den övningen.

Förkylningen håller i sig, och vädret är rätt hopplöst. Har därför återupptagit inomhusträningen! Det uppskattas mycket av grabbarna, och skönt för mig som är less på regnet... Vi tränar fotpositioner, upptag av apporter, fjärrdirigering och dito. Messi är bra på fjärrskiftet ligg-sitt-ligg, så jag ville testa hur det funkade på fyra meters håll; vi har tränat på tre meter hittills. Men istället för att sätta sig upp, så ställde han sig! Helt regelmässigt, dessutom! Har ju bara tränat ligg-stå på en decimeters håll, så jag blev riktigt förvånad. Han är finurlig, den hunden.

Dagens övningar inskränkte sig till detaljer i fotgåendet. Med Messi har jag mest mängdtränat på sistone, så nu har jag märkt att han har blivit lite vid i högersvängarna. Dags att fördjupa sig i det, med andra ord. Tino fick gå nästan ett helt program fotgående utan belöning, och stegförflyttningarna var ok. Språng marsch var dock inte bra, han blir så hetsig och vid. Sedan gjorde han ett bra sättande under gång, men slarvade på inkallningen som jag länkade med, så det känns som ett evighetsprojekt innan vi får ihop alla delar. Ser fram emot hans kursdagar i oktober, vi behöver lite ny inspiration och fräscha ögon på det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar