Summa sidvisningar

tisdag 6 september 2011

Träning med mersmak och tankeställare

Trodde ju aldrig att man skulle få någon till sommardag i år, men vädret i helgen var superfint! Det blev en tur till landet igen, och i skogen hittade jag många liter svamp, mestadels de läckra kantarellerna och de rödgula trumpetsvamparna.... Så kul! Grabbarna rejsar för fullt i skogen, och tränar "naturagility" på egen hand. Tino brukar alltid hitta något skräp att bära hem, och det är ju bra att han passar på att städa.

I lördags blev det också tolling- och apporteringsträning vid vattnet, jag hade lagt ut två dummies i vassen i förväg. Messi fick börja. Han pep någon gång vid sida-gåendet, men var lugn när vi kommit till gömslet. Först tollingen gick så bra, men sedan tog han en egen liten runda... Aj, aj! Därefter mkt bra tollingarbete, 6-8 kast med belöning efter varje.
Han var lugn och fin inför söket, var lätt att styra. Första inleveransen var skral med ett litet skak; han skall ju bada innan- mitt fel... Andra helt ua.
Sedan en dubbelmarkering, där han knallar på den vänstra!! Felade och var tydligare till nästa övning...
Jag kastade ut den vänstra igen, den hamnade lite dumt bland stenar, och riktade in honom på den högra dummyn. När han levererat den högra kastade jag ut den igen och skickade på den vänstra bland stenarna. Han hittade inte den, utan fick nys på den högra och hämtade den istället. Sedan gick vi närmare dummyn bland stenarna, och jag fick lägga på ett sök-kommando för att han skulle hitta den.
Jag ville utmana honom ännu mer, så det blev en ny dubbelmarkering, och den löste han mycket bra. Slutligen fick han se på när jag kastade ut två dummies i vassen till Tino, och vi lämnade platsen.
Sammanfattningsvis en svår träning, kanske snäppet för svår, där han verkligen fick jobba hårt! Innan skicken fick han göra godissök bakåt, helt ua. Första inleveransen lite strulig, men resten var fint i hand. Han var helt tyst under hela arbetet (frånsett början av ansmygningen), vilket var starkt med tanke på svårigheterna. Intressant att se hur han tar sig an svårigheterna, att han hittar lösningar utan att bli frustrerad.  

Tino fick också börja med tolling, han var tokigt het inledningsvis och blev lite väl nyfiken på vattnet. Hade dock lätt att återuppta arbetet, var fortsatt intensiv men tyst. Fick något pip när vi smög mot vattnet, men han samlade sig strax. Bra sök i vassen. Sedan dubbelmarkering, en på land och en på vattnet. Fick ett pip i vändningen, annars bra. Därefter en enkelmarkering från en klippa, när han var på väg in kom ett nytt kast. Fick blåsa inkallning eftersom han tog några simtag mot den senast kastade. På reprisen gjorde han allt rätt.

Avslutade med en gemensam stadgeövning där jag upprepade gånger kastade en dummy (fäst i ett snöre) på vattnet. Messi var helt tyst de första 4-5 kasten, men sedan pep han några gånger innan han knallade när jag kastade på det svåra stället till vänster... Jag hoppade efter, och Messi insåg direkt sitt misstag. Vad korkad jag varit som inte tränat mer passivitet den senaste tiden!! Nåväl, sedan var han totalt stabil och tyst på de följande15-talet kasten. Tino pep någon gång inledningsvis, sedan tyst men lite lätt i rumpan. Gjorde sedan en ny runda efter en halvtimme, då var det helt tyst och stilla på alla fronter.

På söndagen fortsatte passiviteten, gjorde 15-talet kast med dummyn i snöre vid stranden, och sedan 10-talet kast från bryggan. Helt tyst och stabilt!
Måste komma ihåg att blanda arbetspassen med stadgeövningar, även om de är lugna och fina i arbetet och inte visar tecken på behov av annat!

Idag har vi kört lite lydnad igen, där Messi pysslade med detaljer i fotgåendet, fjärrdirigeringen och apporteringen. Han var balanserad och fin, så det blev lyckat. Tino var mest intresserad av sin upphittade trädgren, men lite fotpositioner och fjärrdetaljer gick vi igenom. Han var lite okoncentrerad, men vi fick bra resultat mot slutet. Apropå koncentration; alla traktens tikar verkar vara i löpet nu, och det är högintressant för vissa av oss att gå på morgonprommenad... De har så bråttom ut, för det kan ju ha hänt stordåd sedan sist. Suck, de första minuterna på turen är inte roliga, de drar och sliter i kopplet för att komma till dofterna, och jag känner mig trist som får korrigera dem upprepade gånger. Men går rätt bra ändå, bara man slipper möta tikarna på alltför nära håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar