Summa sidvisningar

måndag 12 september 2011

Måndag? Gäsp!

Jag har ta mig sjutton gäspat hela dagen igenom... Inte lätt när måndagsmorgonen börjar med någon slags monsunregn, det är lite klent med inspiration då.

Helgens vakna timmar spenderades i stor utsträckning på tollingjaktprovet i Brottby, bara som åskådare, dock! Det var väldigt skönt att sitta där helt avslappnat i solskenet, snacka lite och slippa tänka på sin egen prestation. Tinos vilthantering är ju verkligen inget att visa upp på prov, och Messi är inte färdigtränad ännu, men nästa år har jag tänkt att starta honom. Men det är då, och nu var jag där för att se och lära. Några saker jag tänkte på var:
- träna på svåra sök; oländig terräng, markskiften, långa avstånd
- träna in dirigeringar ordentligt; både på land och vatten
- träna mer sidagående, gå gärna på led
- träna så tyst som möjligt a' la lydnad; det är trevligare så

Grattis alla er som gjorde fina prestationer i helgen!
Några rundor med hundarna i skogen blev det också, och visst hittade jag lite svamp som jag inte kunde lämna kvar...
Lyckan var fullständig när jag efter provet fick köpa hela fem änder, varav fyra var riktigt fina! Nu är fysen fullpackad; känns mycket bra inför nästa säsong!

Väl hemma blev det förståss viltträning, eftersom jag hade flera tinade änder (fast jag tog bara med en ut) och fullt på idékontot. För Messis övningar gällde att han inte skulle se mig vid upptagen, och att jag inför varje skick gjorde en för-övning som sidagående eller godissök.
Messi fick börja med två springa-förbi-övningar; han grep direkt. Sedan gömde jag en and för sök; först på 20 meters avstånd vilket jag därefter ökade med 10 meter per sökomgång. På första försöket fick jag anden i hand, på andra lade han ner anden två meter framför mig, men tog upp och levererade i hand efter uppmuntran. På de två sista söken gömde jag mig i högt gräs inför avlämningen, och fick då anden i hand. Som avrundning fick han sitta kvar medans jag gömde anden till Tino, han satt helt lugnt och stilla.

Tino hade kollat av anden innan, så han fick gå på söket direkt. Han fick två skick, och det var som vanligt. Blixtsnabb ut, omständigt plockigt gripande, springer mot mig, lägger ner, plockar upp och lämnar slutligen i hand. Han tycker det är vansinnigt roligt, men hans hetta gör att det blir så snabbt och fel... Det får vara som det är, han får fortsätta att starta på WT och lydnad, det passar bättre för honom!
Messi fick avsluta med ett sök där anden var gömd på typ 40 meters avstånd, samma premisser som tidigare. Inga problem alls, han lämnade fint i hand med önskat tryck, och fick en hel pannkaka som belöning för den insatsen.

Idag har vi varit så trötta allihop, träningen idag inskränkte sig därför till sida-gående och pyssel med lydnadens fjärrdirigering. Messi klarar klass 2-skiften på tre meters håll nu, så jag har börjat introducera ligg-stå-skiftet. Än så länge utan kommando, vill bara få in rörelsetänket. Med Tino kör jag numera bara på 10-11 meters avstånd, fokuset ligger på att han faktiskt måste lyssna innan han gör... Låter det bekannt, månne...? Belönade därför extra på första skiftet, och som avslutning fick han göra ligg-stå-sitt i serie; såg riktigt proffsigt ut! Bara att jobba vidare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar