Summa sidvisningar

onsdag 28 september 2011

Kalas-helg!

Vilken härlig helg det var! Jag har slagit personligt rekord i svampplockning, alla kategorier... Efter uppskattningsvis fyra timmar i skogen landade det på, för mig, astronomiska 44 liter svamp!!!!!! Crazy bananas!!! Det har tagit tre kvällar att rensa och frysa in allt, och några liter gav jag bort, det var för mycket helt enkelt. Detta överflöd i kombination med strålande väder; kan det bli bättre...?


Förmiddagens fångst

Jag hade med mig en and till landet, så det har blivit en hel del viltträning också. På förmiddagspasset på lördagen fick Messi träna på upptag och avlämningar; någon gång släppte han anden på mina fötter, men han gjorde rätt 3 ggr av 4. På eftermiddagen var han laddad på anden, och fick göra några sökövningar (bara en fågel) med dolda upptag. En gång vände han sig om innan han var framme vid platsen för söket, och en gång släppte han fågeln på mina fötter vid inlevereringen, men jobbade för övrigt väldigt bra.

Dags att skruva upp viltträningen lite... På söndagen fick Messi därför göra en kombination av tolling och enkelmarkeringar, och jag hade till och med hjälp av en "funktionär". Fin ansmygning till gömslet, vi gick efter funktionären som höll i anden. Tollingen gick bra, han pausade någon gång men kom in bra. Sedan kom det något litet pip när vi smyg ut från gömslet och såg funktionären, men han var samlad. Innan han fick hämta skickade jag på godis bakåt; inga problem. Detta var första gången han fick hämta fågel på vatten, så han greppade i en vinge och gjorde ett omtag i strandkanten, men levererade sedan effektivt i hand. Därefter tolling igen, och nu lämnade han bollen på andra kastet, men var enkel att skicka ut igen, sedan gick det bara bra. Avslutade med ny enkelmarkering med samma upplägg, nu löste han det på ett utmärkt sätt.

På eftermiddagen fick Messi fortsätta med sökövningar på land. Kriterierna var dolda upptag på 40-50 meters avstånd från mig, sida-gående innan skicken, bara en fågel och tre repetitioner. Han jobbade på ett självklart vis, och levererade med tryck i hand alla tre gångerna. Duktig!
Tino fick också hämta anden några gånger, på sitt eget lilla vis... Blixtsnabb in och ut, men vansinnigt omständig i upptagen och droppar en eller flera gånger på väg in. Det är som det är...

Igår och idag har vi pysslat lite med detaljer i lydnaden. Messi har fått träna fotgående; att vara rak i kroppen i högersvängar och på-stället-förflyttningar. Han har också tränat på läggande på avstånd, klass 2-fjärrskiften, metallapportering och platsliggning. Har också kört igenom klass 1-kedjan läggande-inkallning-ställande tävlingsmässigt utan problem.
Tino har tränat uthållighet i fotgåendet, fjärrskiften, avslutningen av rutan, metallapportering, inkallning (speciellt avsluten) och sättandet under gång. Det sistnämda har faktiskt fungerat bra senaste tiden, men han har en tendens att skruva på sig när jag kommer tillbaka inför momentets avslutning, så det behövs lite stadgeträning där. Det finns alltid något att träna på nästa pass...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar