Summa sidvisningar

fredag 9 september 2011

Hysteriskt anfall

Det började så ruskigt bra..., våran träning på brukshundklubben igår, alltså. Vi var ensamma när vi kom dit, så jag började med platsliggningar för de båda. Sedan fick Messi gå fotgående, och vilken bra känsla det var! Enda missen var ett litet frambensskutt vid starten av språng marsch, annars gick han ett helt program på ett utmärkt sätt, och utan belöning. Sedan en kedja med läggandet, inkallningen och ställandet. Jag noterade snabbt att vi fick sällskap på planen, och när Messi stod i stående position började han skälla- mitt under momentet!! Jag avbröt och gick tillbaka till honom, men han var helt utom sig. Samlade ihop honom och gick för att göra hoppet. Då tjuvstartar han och börjar att skälla igen!! Jag inser då att människan tyckte att det var lämpligt att rasta sin löptik just på apellplanen... SUCK!! Tino började att yla, så det var riktigt roligt, och jag inser att vi måste fly. Men först blir jag tillfrågad att hjälpa en annan med en budföring, och det lugnade knappast mina röda... Det kändes som att hela bygden fick njuta av en mistlur och en ylande varg; ganska skämmigt.

Nåväl, vi flyttade oss till ett annat område där vi inte såg de andra ekipagen, och det gick bättre, även fast Messi omväxlande pep eller fick utbrott. Tino gjorde många bra saker! Han klarade rutan alla tre skicken på fullt avstånd, han klarade metallapporteringen både som helt moment och som snabba upptag, han gjorde hyfsat fotgående och bra sättande under gång. Tyvärr fick han också ett hjärnsläpp, och sprang plötsligt fram till en annan hund som motionerades med en bollkastare, men det var utanför träningen och mitt fel som inte hade honom under kommando. Han skulle ju bara kolla om det var den hunden som löpte...
Messi lugnade sig skapligt, och gjorde sedan några fina utföranden på nära avstånd. Han fick träna detaljer i ställandet, svängar i fotgåendet, gripandet av apporten och att springa till en tasstarget.

Det som var positivt i eländet var känslan vi hade inledningsvis, och att Messi trots allt faktiskt aldrig lämnade mig på planen. Efter en stund fortsatte han också att jobba koncentrerat, men jag tycker att reaktionen på löptiken var alltför intensiv, så jag skall göra en liten åtstramning på hemmafronten. Jag anser att han självfallet skall få lukta på kissfläckar på prommenaderna, men att han omedelbart skall avbryta när jag säger till. Jag har varit lite för generös på den punkten, det kan ha haft betydelse.

Dagens träning bestod i apportering med dummies, skönt att få vara själva på markerna. Messi fick börja med ett tre-dummy sök där jag utgick från en stig varifrån jag kastade utåt. Inga problem. Sedan någon dubbelmarkering med en minnesdummy, och efter Tinos pass fick han avsluta med linjetag, samt några apporter med "ut"-kommando. Han hade lite tramsiga grepp idag, och någon gång gjorde han omtag. Jag jobbade speciellt med avlämningarna idag, för att jag skall få in apporten med tryck i handen. Funkade rätt bra, han kände igen targethanden som vi har tränat på separat.
Tino fick ett sök på samma ställe, han jobbade så bra. Det dröjde dock innan han kom med den sista dummyn, och då ser jag att han försökte få ögonkontakt med mig. Han stod på bakbenen och hoppade runt, så jag förstod att dummyn hade fastnat i buskaget... Han fick sedan göra linjetag med en doldis bakom på linje, gick så bra idag. Avslutade med någon dubbelmarkering där dummiesarna låg nära varandra, och han försökte inte byta. Det var en riktigt trevlig träning idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar