Summa sidvisningar

torsdag 1 september 2011

Konstigheter

Idag har vädret varit helt bananas! Strålande solsken blandat med regnskurar a´ la hink med vatten från himlen, och nu har det blivit kallt. Konstigt...

I tisdags stötte vi på två misstänkta tjuvjägare. De satt på en holme i åkern typ 100 meter från en prommenadslinga och sköt mot fasaner vid 17-tiden på eftermiddagen!! De tyckte att jag skulle koppla hundarna så att vi inte skrämde viltet. Konstigt... Jag har rapporterat till markägarens familj, så vi får se om de skjutglada dyker upp igen. Enligt dem själva skall de vara där alla dagar i veckan till november, eller till "alla fåglar är borta"; men de syntes inte till varken igår eller idag. Konstigt!!

Jag har anmält Messi till en lydnadskurs för en bra instuktör jag känner sedan tidigare, men har nu fått besked att kursen är inställd. Typiskt tråkigt!! Jag får ta mig samman och träna på brukshundklubbens öppna träningar istället, och planera in någon provstart till senare på hösten. Usch, årets värsta månader är i antågande!!
Tino är anmäld till två lydnadsträningsdagar i oktober för en tillika bra instruktör, så jag hoppas verkligen att det blir av. Det blir en bra avstämning av hur vi ligger till i träningen, och därifrån kan jag planera in när vi skall starta i klass 3.

De senaste dagarna har vi legat lite lågt med träningen, av de jaktliga momenten har det mest blivit inkallningar och stoppsignaler med pipan samt sida-gående. Det är mycket vilt i rörelse nu, vi har stött flockar med fasaner som är bra för stadgeträning. Idag såg vi rådjursflocken igen, de har bara visat sig sporadiskt hittills, men nu var hela släkten med.
Några lydnadsmoment har vi tränat på också. Grabbarna har fått två pass var med fotgående, ett pass med träapporten och gemensamma platsliggningar och kvarsittanden. I fotgåendet har Messi trängt en aning, så det har jag haft under behandling, annars jobbar han fint. Med träapporten har vi tränat snabba upptag och galopp på inlevereringen, samt kombinerat med ingångar.
Tinos fotgående har varit rätt bra, han tränger förståss men håller positionen vid mitt ben på ett bra sätt. Tänk om det skulle lossna nu....! Han nyser och frustar som en travhäst, vill gå fort, fortare!! Han löser sina moment dubbel så snabbt som den mer eftertänksamme Messi, det ser häftigt ut men behöver nödvändigtvis inte vara bättre. Det kan ju lätt bli "fort och fel"...

Slutligen tänkte jag ta upp en annan konstighet; det pågående friidrotts-VM. Det har varit så mycket incidenter att det ofta inte varit den bästa som vunnit, utan den med mest tur. Då kan man säga att det är spelets regler, och visst är det så, men jag vill ju se de sportsligt bästa atleterna på pallen... Får se vad de sista dagarna av mästerskapet har att erbjuda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar