Summa sidvisningar

fredag 16 september 2011

Störig fot

Fredag! Alltid lika välkommet; speciellt när prognosen talar om vackert väder hela helgen!

I onsdags tog jag med mina skålar i rostfritt för att träna linjetag och dirigering ute på gärdet. Kohagen är förresten tom igen, så nu slipper vi gå på den skitiga åkern. Nåväl, Messi fick börja. Jag hade två skålar placerade på 20 respektive 25 meters avstånd på linje, där tanken var att han skulle gå till skål 1 först, äta godbiten, stanna där på stoppsignal, och skickas vidare på "ut" till skål 2. Han kunde se på när jag satte ut skålarna, men jag försökte vara lite hemlig. Första delen gick bra, men istället för att gå vidare på "ut" kom han in igen. På tredje försöket klarade han, och gjorde helt rätt på reprisen också. Då förlängde jag avstånden, och han klarade fint två gånger i rad. Sedan fick han vara passiv medans Tino fick göra samma sak. "Ut" fungerade bra på 40+10 meters håll för honom. När jag sedan lade in en skål till vänster blev det värre, han fick göra om tre gånger innan det blev rätt. Han var så bra på sådana här övningar förut, men han måste träna så mycket för att hålla kunskapen intakt, och nu har vi inte tränat det tillräckligt på ett tag... Mitt fel, förståss.
Messi fick avsluta med en likadan övning på 30+10 meters håll, det löste han riktigt bra.

Igår knatade vi iväg till brukshundsklubbens öppna träning med hopp om en något bättre tillställning än förra veckans löptikschock. Ja, lite bättre var det, men jag fick ödsla halva burken belöningsgodis på att få rätsida på unge herr Messi... Han var påverkad av tikdofterna, och när de sprang förbi jagandes någon boll kunde han inte hålla truten. Ett par gånger fick jag greppa tag i honom handgripligen; "nu sitter du stilla ditt skabbiga rävskinn!"
Tino hade lättare med koncentrationen, men även han kände av dofterna. Körde lite på säkerhet med honom, så hade synlig boll bakom som belöning. Fotgåendet var helt ok för våran standard, inkallningen jättefin, fjärren likaså. Sitt under gång strulade på första försöket, sedan var det fint. Jag hade placerat rutan framför några agilityhinder, och det ställde till det. Han vimsade runt en del, men hittade rätt till slut. Måste träna mer på att ha rutan i olika omgivningar, alltså.
Messi fick göra läggandet, inkallningen och ställandet i kedja; samt att söka upp en tasstarget. Det gick bra egentligen, men jag tog ut avståndet rejält till övriga ekipage och hade synlig belöning. Mot slutet gjorde jag det han mest behöver träna på; fotpositioner med störning. Vi gick riktigt nära rally-lydnadsträningen, och mitt krav var att han skulle ha fullt fokus sitt fotgående/ fotposition trots störningarna. Några gånger fick jag påminna honom, men det var ju väntat, och jag hoppas verkligen att han kände att det var en skvätt allvar inblandat.

Jag är lite osäker på om hans tik-hysteri enbart beror på miljön hos oss just nu, eller om den berömda 17-månaders-perioden redan har börjat för honom. Min tanke har varit att starta honom på några klass 1-lydnadsprov under senhösten, men om det fortsätter så här känns det dumdristigt. Får se hur det utvecklas de närmaste veckorna, helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar