Summa sidvisningar

tisdag 18 oktober 2011

Förvirrande funktionär

Har ett förskräckligt väder här ikväll, det blåser strombyar och ösregnar, och detta sedan lunchtid. Jag har därför blivit blöt flera gånger idag, och om det tycker jag INTE!! Vem vet, jag kanske smälter eller börjar mögla på riktigt av all denna väta...

Något resultat från Kennelklubben angående röntgen har inte kommit... Nu har det ju gått en vecka; hur länge skall en flicka behöva vänta?

Den gångna helgen tillbringades på landet, och i fint väder dessutom. Det blev 20 nya liter svamp, nu var de lite mer svårfångade och vissa var angripna av kyla och väta. Ändå en ansenlig mängd! Söndagen var tillägnad grönsakslandet; det var dags att skörda det sista, gröngödsla och vända på jorden. Lite vemodigt.

Hundarna levde rövare i svampskogen förståss, så de blev välmotionerade. Jag hade med mig två änder, nu skulle det bli en svårighetsökning för Messi i viltarbetet. På första passet på lördagen började jag med sökövningar efter en and. Messi fick bara lukta på anden innan övningarna, inga andra krusiduller. Han fick tre övningar på 20, 30 respektive 40 meters avstånd. Alla fungerade fint med avlämningar i hand.
En upptrappning till eftermiddagens pass; två änder samt funktionär ute i marken. Den första gick bara bra, sedan blev han tveksam på funktionären. Jag sprang iväg lite för att få upp farten på honom, då kom han in och lämnade i hand.
Sedan fick han två enkelmarkeringar som jag placerade lite halvdolt i strandkanten. Båda gick bra, gjorde återgångarna lite lekfulla genom att springa iväg och gömma mig. Fina avlämningar.

Tino fick ägna sig åt lydnad istället. Fokuset låg på rutan, där jag nu pysslar med att sätta ihop delarna i rutan till ett helt moment. Tränade separata lägganden på avstånd, vilket äntligen funkade, och detaljer i fotgåendet.

På söndagens förmiddag åkte änderna fram igen till Messis stora glädje. Ännu ett snäpp svårare idag, första försöket med två vilt och funktionär. Messi såg inga kast, så jag skickade på sök. Den första kom in fint, men på den andra blev han osäker på funktionären så han droppade viltet ute i marken. Han tog upp och levererade fint när jag kallade in honom. På reprisen gick den första anden bra, men på nytt blev han osäker på funktionären och stannade till, dock utan att släppa anden. Jag ropade och sprang iväg, och fick sedan anden i hand.

Tino fick fortsätta med rutan-träningen. Kör nu utan target, och märker att hittandet av mitten har försämrats, så jag skall ta tillbaka hans target någon gång nästa pass. Tino fick också hämta en and några gånger, samma resultat som vanligt, men han tycker att det är så spännande...

Dags för sista passet för helgen, och nu ville jag testa vilt med tolling. Vi började med sida-gående bakom funktionären, jag fick justera Messi någon gång. Funktionären ställde sig vid vattnet med anden, och vi började tolla, dock utan gömsle. Det gick så bra, inget strul alls, han fick tolla 6-7 gånger, belönade varje gång. Sedan enkelmarkering på kort avstånd i strandkanten. Fin stadga, godis bakåt innan skicket. Lämnade av fint i hand. Ny omgång med tolling, gick lika bra, glesade ut belöningen efter de inledande kasten. Enkelmarkeringen hamnade lite längre ut, men på gådjupt vatten. Han tog ett klent grepp först, men anden var tung och han justerade snabbt till ett stabilt grepp som han höll hela vägen in och levererade med tryck i hand. Tjusigt!

Idag har det som sagt ösregnat, så det blev en minikort träning ute med en platsliggning och några detaljer i fotgåendet med Messi. Tino vägrade att släppa en stock han hittat, så han avstod träningen... Annars har vi pysslat med metallapporten inomhus, och fjärrdirigeringen. Båda gjorde fina utföranden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar