Summa sidvisningar

måndag 10 oktober 2011

På kurs med Tino

Helgen gick rasande fort, och jag är trött som bara den... Blir inte direkt uppiggad av höstvädret, även om det varit skapligt större delen av helgen. Jag tycker att det är så trist när löven faller, och det blir kallare och mörkare för varje dag. Pest!!

Ut skall man i alla fall, och då kan man lika gärna träna, för då får man skratta med sina skojiga hundar! I lördags hade vi dummyträning på schemat.
Messi fick börja med ett 3-dummy-sök på 40-50 meters håll, helt dolt i spenaten. Han hittade två, men var inte rätt i attityden (såg håglös ut), så jag tog tillbaka honom från tomsöket han höll på med. Tino fick göra sitt sökpass istället, han gjorde ett bra jobb, men jag fick påminna om inleveransen efter första. Han tog en kort dirigering direkt efter på ett bra sätt.
Messi fick en ny chans, jag förenklade apporternas placeringarna en aning, och nu var det tryck i söket. Bra! Han fick fortsätta med några dubbelmarkeringar, och ett linjetag där jag stoppade och skickade på "ut". Han gjorde det problemfritt.
Tino var het, och jag drogs med lite i tempot... Han fick en klockan-övning med skick åt olika håll, och när han var på väg ut efter en apport kastade jag en annan dummy åt ett annat håll. Den skickade jag honom sedan på som en dirigering. Vid ett tillfälle ville han inte lyssna, eller rättare sagt så hann han inte lyssna, och då fick vi göra om ett antal gånger. Det kändes ändå rätt bra, och jag ville jobba ur honom inför morgondagens kurs, men det blev lite för hetsigt ibland...

Igår söndag fick Messi vara hos mina föräldrar medans jag och Tino var på lydnadskurs för instruktören Sofia Edlind, tillika 2:a på SM och deltagare i VM-guldlaget... Sjysst! Vi var en grupp om fem ekipage, varav en löptik. Messi hade fått frispel, men Tino skötte sig utmärkt; han har ju mer rutin.
Sammanfattningsvis så är det dags att avancera i träningen... Jag och Tino har ju en tendens att träna mycket detaljer, och vi tränar gärna på det vi redan kan... Nu är det dags att minska belöningarna, och träna mer hela moment som skall börja länkas till en helhet.
Rent konkret skall jag sätta ihop rutan till ett helt moment, jobba med rätt energinivå i fotgåendet (lägga ner honom när han är för laddad), minska belöningsfrekvensen i fotgåendet, jobba med helt moment i metallapporten, träna med stegförflyttningarna inbakat i fotgåendet (tänk på belöningsplaceringen) och 100 saker till som jag säkert får anledning att återkomma till... Jättebra att få nya infallsvinklar och höra några sanningar som jag har blundat lite för! Vi har återträff om två veckor, så det blir utmärkt.
Jag fick ett skrattanfall när jag skulle prova att jobba med en liten fotpall som hjälpmedel för att få fin position inför fotgåendet. Tino blev jätteirriterad på den där onödiga pallen som ju bara stod i vägen för honom, så han puttade undan den! En stjälpande hjälp, alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar