Summa sidvisningar

fredag 21 oktober 2011

Framgång i rutan

Jag kom iväg till brukshundklubben igår, minsann... Till den klubben kan jag faktiskt gå, en ganska trevlig prommenad som går över åkrar och fält, men nu var det vaninnigt lerigt så jag var ordentligt skitig när jag kom fram. Turen tar cirka 45 minuter om man genar över stubbåkern, det är en lagom uppvärmning för mina röda tu, speciellt Tino behöver springa av sig innan han kan tänka.

Med på planen fanns ett mindre gäng som tränade vardagslydnad, så någon tävlingsmässig platsliggning blev det inte, men jag använde förståss gruppen som störning. Träningen gick egentligen väldigt bra, men stördes av några utbrott från Messi och en piporkester från Tino... De andra hundarna var inledningsvis väldigt intressanta, det kändes som någon av dem löpte. Vad handlar det om förresten, att folk nu regelmässigt tar med sig sin löptik till apellplanen?? Jag har en teori... För 10 år sedan hände det aldrig, men nu har den respekten utarmats. Kan det bero på att så många nu kastrerar sina hanar av bekvämlighetsskäl (icke medicinska orsaker) så att tikägarna tycker att de inte behöver bry sig? Att den traditionella lydnaden tappar mark jämtemot rallylydnaden spelar säkert också in, då löptikar är välkomna i rallyn eftersom det saknas gruppmoment. Hur som helst så fick jag bli riktigt bestämd mot Messi innan han kunde hålla näbben och fokusera.


Messi 15 månader
Hundarna tränade växelvis som vanligt. Messi gjorde bra fotgående med fina högersvängar och språng marsch, behövde bara justera någon enstaka gång. Belönade dock ganska frikostigt inledningsvis för att skulle klara av att fokusera. Inga problem med läggandet och ställandet. Han hade något dåligt avslut i inkallningen, det går lite för fort så att han sätter sig felaktigt. Apporteringen fungerade fint, både i 1:ans och 2:ans utförande; han har förstått hur avlämningen skall se ut. Gjorde något enstaka skifte i fjärren på 4-5 meters håll med extern belöning, det gick bara bra. Avslutade med fotpositioner och platsliggningar nära de andra ekipagen, gick faktiskt bra. Tino hade ett skapligt fotgående, men jag körde bara detaljer med honom. Inkallningen var jättebra med belöning bakom. Sitt under gång fungerade bra förutom avsluten, som måste stabiliseras. Fjärren började superbra, men han var för snabb i repetitionen och missade då. Rutan får ett särskilt omnämnande. Han fick bara två skick, båda med gömd target, fullt avstånd på 25-30 meter. Rutan stod nära ett uthus med avspärrningsstolpar på den andra sidan, så det fanns mycket annat att titta på. På båda skicken gick han in från höger, men hade bra djup och; han både stannade och lade sig ner på kommando!

Idag har vi tagit det ganska piano, trixade bara med några detaljer i inkallningen och fotgåendet med Messi. Han verkar ha insett hur språng marsch skall utföras, så nu jobbar jag vidare med att provocera honom lite lekfullt för att få ett stabilt springande utan skutt. Tino var helt insnöad på sin långa trädgren och valde bort all träning.
Har glömt att skriva att Messi vägde 18,8 kg på sin 15-månaders dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar