Summa sidvisningar

torsdag 6 oktober 2011

Tråk-torsdag

Det var ingen upplyftande dag idag... Messi har däremot varit vansinnigt pigg, så jag fick lägga in ett inomhus-pass med lydnadsdetaljer alldeles nyss, för han bara hittade på bus. Men tio minuters hjärngympa och ett tuggben på det har gjort susen!

Jaha, tisdagen ägnades åt dummy-träning. Messi fick börja med ett 2-dummy-sök på 40-50 meters avstånd; inga problem där. Sedan dubbelmarkering; då gick han till "fel" dummy först, men gjorde rätt på reprisen. Han fick också en dubbelmarkering i högt gräs, de låg nära varandra men det fanns ingen tendens att vilja byta dummy. Så gjorde jag en tabbe; jag skickade honom på ett dolt linjetag som var för svårt, så han lade upp ett litet sök. Jag blåste inkallningssignal, men se den ville han inte lyssna på, han sökte ju... Bra information till senare; träna inkallningssignal på sök... Avslutade med linjetag där den första dummyn var synlig och den andra lite hemlig. Gick bra!

Tino fick samma sökuppgift, gick bara bra. Därefter flera dubbelmarkeringar, som han löste, men var generellt för het vilket resulterade i ostadighet. Han avslutade fint med en dubbelmarkering följt av en dirigering, blev som en klockan-övning.

Igår begav vi oss till grannkommunens Brukshundklubb, det blev både vin och vatten i min sammanställning. Tyvärr blev jag där vittne till hur ett rådjur blev påkört av en bil precis utanför appellplanen. Rådjuret dog tämligen direkt, jag såg hur kroppen rykte till tre gånger innan den blev liggande i vägkanten. Polisen var snabbt på plats, och det blev inga följdolyckor. Men så tragiskt, och var skall de stackarna ta vägen när det byggs överallt och nya vägar dras mitt i de få skogsområden som finns kvar...

Nåväl, hundarna fick träna växelvis och båda klarade sin passivitet på ett bra sätt frånsett ett litet protestbryt från Messis sida... som brukligt är. Vi hade störningar i form av 7-8 andra lydnadsekipage och några hundar på agilityplanen.
Messi inledde med dåligt fotgående, men det blev så fint mot slutet av träningspasset. Han hade fint fokus, tappade bara bort sig en gång när några främmande hundar passerade staketet på planens utsida. I början var han alldeles för vild i språng marsch, det blev alldeles för skuttigt, men ordnade sig mot slutet. Det som inte gladde var att han ställde sig på ligg-kommandot!! Vi hade en sådan felperiod tidigare, och då gick det enkelt att jobba förbi den, så jag hoppas att det var en tillfällighet. Hoppet gick utmärkt, och inkallningen satt bra fast med något snett avslut. Han klarade fjärrskifterna på 3 meter, och låg stabilt på platsliggningen (dock utan främmande hundar brevid sig). Apporteringen klarade han riktigt bra. Generellt hade han bra kvarhållande av sina positioner, nog så viktigt och något jag har siktat på att förbättra. Det händer ju att han tjuvstartar, och jag måste vara nogrann med mina tecken så att han inte feltolkar. På slutet gick han också och hämtade en kon som hörde till Tinos ruta; för rutan är väl en apporteringsövning??

Tino var inte alltför het, och gjorde ett skapligt fotgående. Sättande under gång missade han totalt på första försöket, men klarade reprisen. Inkallningen var mycket bra, och han satte även avslutningen som annars kan bli sned. Rutan är alltid spännande... Han klarade skicken mot mitten på ett bra sätt, sedan blev han på nytt lite konfunderad när han skulle fortsätta momentet med läggandet i rutan. Vi kom nog ett litet steg på rätt väg ändå, för på sista försöket var hans läggande distinkt. Hopp-apport strulade lite när han "glömde" att göra återhoppet, men det ordnade sig med en liten påminnelse. Upptagen var dock mycket bra, något han lätt slarvar med när han har bråttom. Sedan testade jag att skicka honom till rutan när vi just hade tränat på hoppet, de stod ganska nära varandra; som det kan vara på proven, alltså... Han stack förståss mot hopphindret istället, så det måste vi också träna på. Listan är lång...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar