Summa sidvisningar

måndag 26 mars 2012

Nytt grepp om gamla problem

Den gångna helgen tillbringades på landet! Vädret var så fint på lördagen, men natten till söndag passerade någon sorts stormvindar, och söndagens temperatur var av det kallare slaget. Sjöisen släppte under helgens gång, och det var full fart på fågellivet. Hade också förmånen att få se ett par havsörnar på relativt nära håll, och jag donerade en and till deras väl och ve,- efter våra träningspass, förståss. Messi tyckte det var så varmt (?) att han behövde bada och simma vid flera tillfällen under lördagen... Vattenpassion har han.

Messi och jag hann med 5 träningspass med två änder under helgen. Sammanfattningsvis började det ganska dåligt, men slutade riktigt bra.
Fokuset låg på ett av våra problemområden; att plocka vilt i öppen terräng när han kan se mig. Jag anlitade L. som funktionära titt som tätt, och kunde konstatera att problemet bara finns på sökuppgifterna. På de första träningspassen fick jag en hel del "frågor" i upptagssituationerna, kryddat med nerläggning av vilt på hemvägen när han väl hade plockat upp dem. Fick också en del oroliga plockanden, som visade sig vara bett så att andskinnet punkterades. Jag morrade åt honom i hopp om att få en välavvägd korrigering, och han fattade budskapet. Det är lätt hänt att felbeteenden dyker upp när man försvårar en övning... Jag backade därför lite i mina hjälper till dagens sista träningspass, och vi kunde avsluta dagen med två utmärkta sökuppgifter.

Tino fick nöja sig med ett rejält dummy-pass på lördagen. Körde igenom det mesta; sök, linjetag, stopp-signalen, "ut", "höger" och markeringar. Enda plumpen var en liten med synbar extra vända med dummy i munnen...

I söndags började Messi med några nya sök i öppen terräng. Den första anden tänkte han nog lämna, men han tog den direkt när jag frågade vad han höll på med... Reprisen gick utmärkt. Sedan gick vi vidare mot vattnet för att köra tolling! Messi fick 4+2+2 tollingkast utan belöning, han hade något avbrott för att titta på funktionär L. vid vattnet, men inget oroväckande. Sida-gåendet och stadgan var utmärkt, och han var helt tyst rakt igenom.
Kruxet låg snarare i inleveranserna. Han tog något nytt grepp och kom inte helt rakt in på de två första försöken. På dagens sista övning skippade jag tollingen och gjorde bara en enkelmarkering. Då fick jag en jättebra inleverans, skönt att få det kvittot. Han kändes ringrostig med vattenarbetet, och inte undra på. Nu blev det ju bara upptag i strandkanten, men det är skönt att vara igång.
Avrundade med att han fick gå "sida" brevid mig med anden i munnen, medans jag berömde. Jag ville se att han kunde vara nära mig med viltet, och att han kunde vara avslappnad och glad efter ganska krävande träningspass. Det gick bara bra, så vi kände oss nöjda med helgens aktiviteter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar