Summa sidvisningar

torsdag 1 mars 2012

Inte varmt, men nästan vår

Minsann, känns det inte fantastiskt bra att nu äntra den första vårmånaden?! Tacka vet jag våren, och sommaren...

Igår tog vi en chansning och stövlade iväg till brukshundklubben; skulle träningsplanen vara brukbar? Vi fick börja med en skaplig omväg, åkern var för lerig, så vi halkade fram på ridstigen istället. Väl framme på gräsytorna såg det lovande ut, men vansinnigt blött. Den belysta delen av planen ligger dock på en höjd i söderläge, så underlaget var riktigt bra för omständigheterna.

Grabbarna fick två ordentliga träningspass var, det var skönt att få träna igenom dem grundligt. Det var Tino som var bäst för dagen, Messi hade små koncentrationsbesvär som poppade upp ibland...

Messi fick göra två omgångar med fotgående, på det första passet var han lite fladdrig, men han jobbade upp sig bra till del två. Han gick då en lång jättebra sekvens som jag tänkte avsluta med steg bakåt. Men då börjar han ljuda!! Typiskt, inomhus får jag inga ljud, men i serie utomhus dyker det upp. Han hade helt glömt bort sitt paradmoment ligg under gång, fick repetera mycket innan han kom ihåg... Inkallningarna gick jättebra, men en gång satte han sig lite för långt fram i avslutningen. Rutan var en höjdare, rätt alla fyra skicken och inget konplockande! Bytte ut träapporten mot metallen, och fick något sämre utföranden då, främst på farten in. Hoppet var jättebra, alla uthopp fungerade och han hoppade tillbaka trots att jag medvetet satte honom i sneda positioner.

Tino jobbade riktigt bra i fotgåendet, klarade stegförflyttningarna ovanligt bra. Fick en underkänd position i den första serien med backsteg, där måste jag hitta ett sätt att förbereda honom bättre. Inkallningarna var superbra, en dålig avslutande utgångsposition blev det dock. Rutan klarade han alla gångerna, körde komplett moment hela tiden, samt i kombo med inkallning. Metallapporteringen gjorde han utmärkt, det som varit så problematiskt för honom, speciellt när det är kyligt. Hopp-apport med metallen gjorde han superbra. Höjdaren var sättandet under gång. Problemet har varit att han är orolig i positionen på min tillbakagång, det blir lätt något tramp och huvudvridning. För första gången visade han nu att han kan sitta stilla och titta frammåt, oavsett var jag rör mig. Han gjorde rätt två gånger i rad, sedan vågade jag inte prova en gång till... Vilken framgång; så liten detalj, men så stort.

Idag var det stövelföre på gärdet igen, men isen börjar smälta så det blir allt bättre. Messi gjorde en frammåtvolt i sin jakt på Tino, det såg vådligt ut, men han sprang vidare direkt. De roade sig med att gräva i ett snöfyllt dike, och att omväxlande jaga varandra med en pinne i munnen. De är så fina ihop, grabbarna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar