Summa sidvisningar

söndag 4 mars 2012

Viltkontakter

I fredags stötte grabbarna en fasan på gärdet, ett utmärkt spanielarbete av de båda. Strax efteråt hittade Tino ett hål i marken vid strandkanten där det hördes arga ljud ifrån; kanske en mink? Det börjar röra på sig i naturen! Själv kommer jag inte närmare än att jag bär en eller annan död fågel i ryggsäcken, så också idag...

Men vi börjar i fredags kväll, då Messi spydde upp all middagsmat. Han fick en deciliter foder innan sänggåendet, och det fick han behålla. Men han spydde otalet gånger under lördagen, allt han åt eller drack kom upp igen. Han hade dock ingen feber eller var allmänpåverkad, så det var bara att låta honom svälta. Nu är det lugnt sedan igår kväll, så jag hoppas och tror att det var något olämpligt han hade ätit. Sånt´händer.
"Kasta en snöboll, då! Säsongens sista!"

Vi tog det lugnt igår av den anledningen, körde bara lite sida-gående och några stopp-signaler. Han var förvisso pigg hela tiden, men det kändes oklokt att göra något avancerat. Idag ville jag kolla av viltapporteringen igen, det har varit ont om den varan i vinter. Vi gick till ett favoritområde, en skogsbacke i norrläge en bra bit ifrån potentiella söndagsflanörer och hästar. Förr var det orörd gammelskog, men det avverkades mycket där i somras, och allt fällt ligger kvar. Inte vackert, men det skapar svåra omständigheter för apporteringsövningar.


Messi fick hälsa på anden, sedan sitta kvar medans jag gömde den. Inga problem, enkelt och säkert fick jag den i hand. På andra apporten lade han ner den två meter ifrån mig, men tog upp direkt utan anmodan och tryckte i hand. På tredje skicket fick han gå på linjetag, gick bra.  


Tino vill ju bara lugga anden, så han fick köra sök med en dummy istället. Det var som sagt svåra förhållanden. På ett av söken fick jag stötta honom med rösten då han tyckte det var lite läskigt att ge sig in i granriset, men han hade lokaliserat den helt rätt och löste det sedan. Han fick fyra skick totalt.

Messi igen, nu upptag på nära håll, bara för att jag skulle kunna ta några kort... Han verkade inte tycka att det var "på riktigt", för han slarvade lite med avlämningarna. Han fick sedan göra ett sök på cirka 50 meters håll, och ett linjetag på 40 meter; båda gick mycket bra. 

Väl hemma är det bara att ta in hundarna i duschen, för väggruset fastnar bra i pälsarna. Mycket städning blir det...  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar