Summa sidvisningar

onsdag 14 mars 2012

Totalmaxad hundhelg

Vi har varit på vift i Skåne; syftet var att göra MH på Messi, samt att gå jaktkurs för Anita Norrblom!!! Allt i kullsyskonens sällskap, fantastiskt inslaget i ett hjärtligt kamratskap. Min lilla hjärna har gått på högvarv sedan dess, jag har knappt kunnat sova på grund av att jag har fått allt återuppspelat på den inre filmduken. Så småningom får jag det väsentligaste på en DVD, så jag borde kunna lugna mig nu...

Tågresan ner blev en jobbig historia pga. en två timmar lång försening och en högst ofrivillig bussresa i smålands skogar. Nåväl. Lördagen var reserverad för MH. Det började ganska basic, men mot slutet av dagen fick vi stor underhållning och en del oväntade beteenden. Alla syskonen fick omdömet "känd mental status". Messi höll ställningarna rätt bra, det enda jag skulle önskat var lite mer nyfikenhet och lite mindre rädsla, men helheten var OK. Han är lagom social, har fina grepp, har bra jaktlust, vill inte leka med främmande på avstånd efter att han blivit skrämd, är rädd för spöken men kan avreagera och är inte känslig för ljud/skott.
Efteråt gick vi en prommenad med unghanarna, och en konflikt uppstod. Vi kunde dock avväpna situationen effektivt, och resten av helgen jobbade de sida vid sida utan något som helst problem. Väldigt skönt att få det avklarat så att kurstiden därefter kunde utnyttjas på bästa sätt.

Under söndagens kurs gick vi igenom byggstenarna i Anitas jaktliga filosofi, mest ute på fältet. Det var mycket jaktfot med olika vändningar, inkallning, enskild enkelapportering av dummy och eget arbete under tiden de andra var under granskning. På eftermiddagen fortsatte vi med viltapportering. Med Messi testade vi ett sök med två vilt; en and och en knipa. Han har aldrig träffat en knipa förut, och så här i efterhand kunde det varit sjysst att presentera den för honom först. Men nu fick vi se ett intressant beteende istället, nämligen att han sorterade ut knipan ur söket. Efter lite uppmaning tog han den direkt, han visste bara inte att den hörde till uppgiften. Samma beteende fick jag hemmavid när han fick ett sök med både dummies och tennisbollar; spännande att få se hur han tänker!
Hundarna var ganska slitna efter gårdagen, och ägarna lika så... Alla kämpade dock på efter allra bästa förmåga, och vi fick mycket matnyttigt med oss att tänka vidare på.

Måndagen ägnades först åt ett miniprovupplägg. Först en enkelmarkering, sedan ett linjetag med vägledande skott och ett sök med skott på tre dummies eller vilt som avslutning. Messi gjorde ett i huvudsak fint arbete, men även nu dök ett gammalt beteende upp... Han frågade nämligen inför två viltupptag, istället för att ta upp dem spontant. Det här gjorde han tidigare också, därför har jag bara tränat på upptag som varit dolda för mig, men det här var i helt öppen terräng. Intressant! Nu vet jag dock att han kommer att gripa viltet, och då kan jag jobba vidare med öppna upptag framöver. Mycket givande att få gå ett sådant här provliknande upplägg med moment som kommer i följd och med diverse funktionärer, och trots den kassa uppladdningen höll han ihop mentalt.
Efter lunch i solskenet blev det fotosession, och sedan en walk-up med alla åtta kurshundarna. Kändes väldigt fint, i huvudsak lugnt och fokuserat trots frestningarna. Messi fick dessutom några nya viltslag på sin repertoar under helgen; kaja, knipa och vitkindad gås. Vad duktiga alla var!

Tack så väldigt mycket för allt engagemang från uppfödarna, det otroliga kamratskapet och fantastiska Anita! Ett speciellt massivt tack till T och A, som genom stora krumbukter ordnade så att jag fick med mig tre vilt hem i resväskan! TACK alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar