Summa sidvisningar

torsdag 22 mars 2012

Torrtolling i vårtecknens tid

I måndags fick vi en flashback av vinter med snöstorm, men nu är vi inne i ett härligt vårväder. Såg en nässelfjäril igår, och hägern har landat vid sjön. Idag höll änderna på med parbildningsaktiviteter, och tofsvipan dök upp för någon dag sedan. Välkomna!

Vi tog en tur till brukshundklubben i tisdags för ett skönt träningspass. Och det blev bra! Messi var helt fokuserad och tyst rakt igenom, han har ju annars varit lite för glad de senaste passen och bjudit på några start-ljud. Inga andra ekipage på planen, men ryttarna hade ridlektion strax brevid, och en annan rastade sina hundar på ängarna, så lite störning blev det ändå.

Platsmomenten flöt på i god ordning, jag gömde mig också någon minut bakom planket utan problem. Messi gjorde sedan ett mycket fint fotgående, han missade bara någon högerhalt. Ligg under gång var kalas, men vi har lite pyssel kvar med ingången vid inkallningen. Apporteringen klarade han utmärkt bra, lika så fjärren med ligg-sitt-skiften. Testade även ligg-stå-skiftet för första gången utomhus, han gjorde ett fel, men annars var det fina utföranden. Rutan klarade han alla tre skicken utan target, och han hade ingen dragning till den för övrigt. Nu testade jag med att låta honom stå kvar i rutan några sekunder extra, och när jag gav frikommando grep han en kon... men det var ju när momentet var slut...typ. Han har grepp om ut- och återhoppen i hoppmomentet, men han är inte riktigt stabil i sättandet. Avslutade med några länkar och kedjor, ingen dramatisk kvalitetssänkning kunde ses.

Tino jobbade också bra, men han hade problem med hopp-apporten. Jag kastade medvetet apporten snett så att den syntes vid sidan av hindet. Tino hade så svårt att ta hoppet först, han tokstirrade på den fantastiska träapporten och glömde bort sig. Annars gick det mesta bra, utom några missar i en serie i fjärren. Han hade svårast med skiftet sitt-stå, så då blir det till att specialträna det ett tag. Sitt under gång var ojämnt, någon gång gick det riktigt bra med stadgan, men han är inte säker på sitt utförande ännu. Även Tino fick några kedjor mot slutet, han löste det mesta så bra som han kan.

Idag blev det en liten satsning på närsök med tennisbollar. Messi klarade sina inledande linjetag utom ett, så där blev det backning. Annars fina utföranden, och nu tror jag att han faktiskt hörde visselsignalen vid åtminstone något tillfälle... Tino fick också backning på något linjetag, för övrigt såg det bra ut.
Messi fick också torr-tolla, delvis tolla bakom några enbuskar på torra land. Han fick 4+4 kast innan paus, därefter 2+2 kast. Han fick tre belöningar totalt, så jag har börjat glesa ut givorna, faktiskt... Inga problem alls idag; lagom tempo, direkta inleveranser, fina skutt på utvägen och lugn paus.

Lite trist är att jag tappade min utomhusklicker i måndags, och jag har inte hittat den trots intensivt letande. Istället hittade jag en fällkniv, så jag får väl nöja mig med den; fast med ett alternativt användningsområde... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar