Summa sidvisningar

onsdag 5 september 2012

Apportering på olika sätt

Vi har fått en del tränat de sista dagarna, faktiskt.
I måndags avbröt jag långprommenaden med ett pass vittringsapportering. Tino fick tre omgångar, de två första med ett par utlagda godisbitar och det sista utan. Han gjorde allt rätt, och kom in med rätt pinne i utgångsposition varje gång. Messi fick samma upplägg, och nu visade han att han har förstått att han skall komma in med den doftande pinnen efter godisletandet. Han frågade bara en enda gång på de tre försöken, så det var fint. Detta var också första gången han fick göra momentet tävlingsmässigt, och det gick ju bra. Jag kommer dock fortsätta att variera med att lägga ut godis emellanåt för att han skall påminnas om sökfasen i momentet.

Igår dissade jag (o)gräsmarkerna, för det tar en halvtimme att reda ut pälsarna varje gång man kommer hem därifrån; de är nerlusade med ogräsfrön då nämligen. Gick istället längs prommenadvägen vid sjön, där brukar det vara tokigt mycket folk i vanliga fall, men nu var det nästan tomt på grund av vädret. Tog tillfället i akt och beslöt mig för att träna lite vattenarbete till hundarnas förtjusning, hade med mig 3 dummies.
Messi fick två sök på vatten och ett sök i strandkanten. Sjön är övervuxen med olika vassarter längs stranden, så jag såg inte var apporterna hamnade, och jag hörde att änderna var där i närheten. Knappt hade vi börjat innan fyra gräsänder kom simmande mot den lilla öppna viken vid oss; snacka om att vara lockande! På första skicket tänkte han gå i där jag hade kastat apporterna, men jag kunde lätt styra om honom att gå i där jag hade tänkt, det var inga problem efter det. Han började bolla med någon dummy på vägen in, men efter en muntlig korrigering gjorde han rätt och kom in med dem en efter en i galopp. På landsöket tänkte han komma in tom efter en sökvända, men jag stoppade honom och skickade "ut". Han vände direkt och hittade turligt nog apporten snabbt, så det blev en bra övning.
Tino fick nöja sig med ett sök på vatten, men han fick ett större sök på land samt ett linjetag. Inga byten av apporter eller andra fel, men han var tokigt het inför vattenarbetet. Han tyckte det var vansinnigt roligt, i alla fall.

Idag hade till och med ryttarna tröttnat på att vänta på skörd alternativt tom kohage, så de red på den lilla gräsremsan jag brukar använda mig av. Hästarna är bra på att trampa sönder, så stigen blev aningen enklare att forcera för oss. Hittade fyra fina Karl-Johan svampar i ett av skogspartierna där bortom; de är ju en fröjd, dessa svampar.
Dagens träning gick i apporteringens tecken, först ett sök med tre dummies följt av någon klockan-övning.
Messi hade inga synbara problem med sitt sök, men även nu tog han något dåligt lekbetonat grepp som behövde korrigeras. Han fick sedan en trippelmarkering där jag riktade in honom mot "rätt" apport, gick bara bra. Slutligen ett linjetag med en känd dummy frammåt och en okänd 10-talet meter längre ut. På första försöket tog han inte instruktionerna på ett bra sätt, men på reprisen funkade det.
Tino sökte med full fart, alltså lite ineffektivt... Hans klockan-övningar fungerade bara bra. Han hade inte full koll på en nerslagsplats i det höga gräset, det blev lite springigt som vanligt, men han jobbade i rätt område. Dessutom tog han närsökssignalen på ett bra sätt, vilket han haft lite svårt att lyssna till tidigare. Det är inte klokt vad mycket detaljer det finns att träna på för att få en hygglig helhet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar