Summa sidvisningar

tisdag 25 september 2012

Träning för Niina!

Fokuset på lydnaden fick ett litet avbrott i lördags, tänkte att någon liten dummyträning kunde vara på sin plats. Tog med mig två valpdummies så att vi kunde göra några linjetag, och en liten specialare med Messi. Började så med några igångar i sjön där Messi skulle gå i och simma ut, och då fick han en dummy kastad framför sig på linjen. Plättlätt.
Linjetagen löste han också bra, han är smart och använder näsan. Vi måste dock jobba mer med närsökssignalen på lite längre avstånd.
Tino var inte lysande i sitt arbete, det blev för "springigt" och på chans. Blev riktigt sur på honom när han inte lyssnade, men efter tillsägelsen skötte han sig så bra. Han kan egentligen, men låter benen ta över istället för att ta instruktionerna... Har det hänt förut...?

Igår hade jag det stora nöjet att få träna lydnad för Niina Svartberg! Hade turen att få en reservplats, och det passade utmärkt i min planering, speciellt som vi inte kom med på lydnadskursen på brukshundklubben. Valde att träna Tino min första kvart (varje ekipage får individuella instruktioner kvartsvis) på förmiddagen, så fick Messi resten av eftermiddagen.
Tino fick visa sitt fotgående, och även Niina tyckte att det var betydligt bättre nu när jag tränar med titt-target! Jätteskönt att få bekräftelse på det som jag själv tycker har förbättrats, även om det fortfarande finns mycket arbete kvar. Nu skall jag jobba vidare med att göra svängarna helt om åt vänster, istället för höger som är brukligt. Belöningen skall också alltid vara åt vänster. Han älskar sin externbelöning, så det är bara att fortsätta på den inslagna vägen! Vi jobbade också med rutan, där han kan bli lite flamsig och springig (...) när han väl är ute i rutan. Nu skall vi jobba med att säkra momentet så att han "tvingas" ta eget ansvar och verkligen tänka,- inte bara springa... Det görs genom att hålla hårt i belöningskriterierna, genast avbryta även små felbeteenden och göra svåra placeringar av externbelöningen.

Messi visade sig från sina bästa sida- till skillnad från träningen i våras- trots att det tidvis var en löptik med i träningsgruppen! Vi började med att visa vårat krux med högersvängarna i fotgåendet, och Niina kunde ge en diagnos: han följer mitt ansikte och inte mitt ben som jag trott. Jag skall träna med titt-target för det delmomentet, så skall det ordna sig. För övrigt fin attityd.
Inkallning med ställande; han har jättefin teknik i ställandet, bara att fortsätta med dold externbelöning bakom och vara vaksam om eventuella fel smyger sig in.
Vanlig inkallning; säkra momentet med externbelöning på sidan för att få till korrekta insitt. Metallapporten; han tycker fortfarande att den är lite jobbig. Fortsätt med att belöna gripanden, galopp på invägen, träna ingångarna separat och även gripanden med andra metallföremål.
Träapporten; fortsätt hjälpa med en liten fingerrörelse för att få korrekta insitt, fasa ut hjälpen långsamt under kanske en månads tid.
Fjärren ligg-sitt; mkt bra, men bjud inte på några dk'n under träning, avbryt istället och håll på kriterierna.
Rutan; mkt bra, men han tänkte ta den frestande externbelöningen i förtid första gången. Bara att fortsätta utveckla med avstånd, belöningspunkter och eget ansvar.
Vittringen; mkt bra tävlingsmässigt, han vet vilken pinne som gäller. Fortsätt ha 1 godisbit framför som påminnare ett tag till.
Platsliggning; stabilt trots att grannhunden reste sig.

Hade alltså en mycket fin dag, och som grädde på moset fick jag köpa sju nya änder av M! Fantastiskt bra att kunna ladda upp frysen, så här mycket änder har jag aldrig haft förut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar