Summa sidvisningar

tisdag 18 september 2012

Superskön helg!

Ja, förstår ni, hela helgen var iklädd strålande sol!!! Det var ju underbart skönt, speciellt som vi var på landet i gott sällskap. Det blev en hel del utearbete gjort; så som plantering, grönsaksskörd, grävning i landet och inför-hösten-pyssel. Och två turer till svampskogen... Plockade 25 liter sisådär, bara de finaste sorterna med den rödgula trumpetsvampen som kronan på verket. Komplettera detta med primörer till middag och bastu med dopp, så får ni en känsla för det. Kalas!

Hade med mig två änder till Messi, ville träna på upptagen på öppna landsök. Började med lekfulla upplockningsövningar med laddning; inte en tillskrymmelse till tvekan då. Men så kom då det busenkla söket, och visst vände han sig om och frågade. Nu var jag beredd, och körde samma taktik som jag gjort när han visat för stort ha-begär: jag berättade för honom att jag inte tänker träna med honom om han inte anstränger sig bla, bla, bla... och gick resolut iväg från platsen. Han kom in direkt med anden, och jag tröstade honom för att förstärka det mentala obehaget. Han lämnade av anden i ansiktet på mig (typ), och så fick han en ny chans. Sen fungerade allt igen!!! Han fick två träningspass till under dagen med kanske 6 upptag totalt, och alla var prickfria trots att jag gjorde det svårt för honom, alltså det som han tycker är svårt; upptag nära mig i öppen terräng. Kändes som en seger att vi hittade en öppning till det onödiga problemet, och att vi nu kan bygga vidare på det.

Igår fick vi en härlig överraskning; kossorna hade flyttat hem! Nu kan vi gå genom kohagen igen och slipper gå på ogräsremsan jämte elstaketet, väldigt skönt! Messi firade genom ett uppfriskande bad i sjön; förståss...
Annars har vi tagit det rätt lugnt efter helgen, har tränat lite lydnadsdetaljer på ett opretantiöst sätt. Tino får slita med sina fjärrskiften, och Messi med sina högersvängar i fotgåendet. Inte för att det är det enda som felar (hm...), men det är bra att begränsa sig ibland... Ha-ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar