Summa sidvisningar

torsdag 27 september 2012

Full fart på appellplanen

Nu har bonden skördat det sista av rapsen, och vips dök den skumma jägaren från förra året upp igen... Han sitter mitt i åkern i en skogdunge, och vill att hundarna skall vara kopplade för att han skall kunna skjuta fasaner. Hm. Känns olustigt så där mitt på eftermiddagen med flera bondgårdar runt omkring. Jag som går där året om vet exakt var fasanerna håller till, och gör mitt bästa för att skona dem. 

Ikväll var det dags för lydnadsträning på brukshundklubben igen. Vi var själva när vi kom dit, men efter tio minuter landade det en varmluftsballong på fältet; snacka om störning. Deras följebil med mänskliga entourage tog ingen notis om mig, utan körde rakt över appellplanen trots att vi uppenbarligen var mitt i träningen. Märkligt!! När vi tränade var Messi helt fokuserad på sina moment, men när han satt uppkopplad skällde han rejält på dem, och det var väl inte så konstigt. Tino tyckte de var lite läskiga, men jobbade koncentrerat ändå. När ballongfolket började packa ihop sig drog rallylydnadsmänniskorna in, så det var full fart ikväll.

Upplägget var att köra igenom det flesta momenten tävlingsmässigt, för att sedan detaljträna bristerna. De fick en belöning mitt i programmet samt slutbelöning. Började med platsmomenten (störningsfritt), sedan fick Messi göra platsliggning mitt i vimlet utan problem.
Tino fick göra fotgåendet, sättande under gång, inkallningen, rutan, träapportering (hade inte med mig metallen), hopp-apport och fjärrdirigeringen. Han var lite pipig i fotgåendet, men tyst för övrigt. Han missade första försöket på sitt under gång (det var oväntat), men annars var det fina moment han bjöd på,- förutom fjärren. Nu måste jag specialträna på stå-ligg-skiftet, för det var inte bra. Blev riktigt glad för det fina utförandet av rutan, där han verkligen kollade av att han var rätt placerad. Dessutom kom han ihåg avslutningen av momenten, att göra korrekta insitt och vänta på moment-slut-signalen.

Messi fick göra fotgående (med helt om marsch svängen till vänster, kändes mycket bra), läggande under gång, inkallning, rutan, apporten, hoppet och fjärren. Dessutom fick han träna på inkallningar med ställande. Han hade en härlig attityd idag, helt tyst, fokuserad och energisk. Inga stora fel, men en tendens till tjuvstart på återhoppet fanns, så där måste jag vara uppmärksam. Jobbade sedan med att säkra upp momenten med svåra belöningsplaceringar etc. Han fick jobba lös hela tiden med rätt stort eget ansvar; delvis jag skickade honom till externbelöningen på skapliga avstånd trots störningarna. En gång tog han två steg mot de skällande rallyekipagen, men stoppade direkt på uppmaning. Duktig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar