Summa sidvisningar

fredag 21 september 2012

Inte som jag tänkt mig

En sådan här dag i september på gränsen till det mörker som kallas höst, känns det helt rätt att lyssna på Toni Holgersson! Har inspelningen från P4 Radio Stockholms sändning "Musikplatsen" i spelaren, och det är verkligen riktigt bra. Känns fantastiskt bra att ha biljetter till en kommande livespelning...!

Vi kör mycket lydnad nu, grabbarna och jag. Tänkte testa att starta Tino på prov två dagar i rad, det har jag inte gjort förut, men han kanske kan tagga ner till dag 2 när han har fått jobba ur sig ordentligt dagen före...? Därför körde jag ett lydnadspass på brukshundklubben både i onsdags och torsdags. Onsdagens träning blev aningen för kort på grund av ett skyfall och stundande medlemsmöte, men en timme fick vi ihop. Tino var tämligen samlad (!), hade tid att lyssna och gjorde många moment fint. Fotgåendet var ovanligt bra, inkallningarna hade jättebra ställande (men på första försöket småtjuvade han), rutan hade lite skönhetsfläckar, vittringen var kalasbra och sättandet helt ok.

Messi var överladdad och mycket ljudlig, trots att vi var helt ensamma när vi började... Han var sedan genomgående för het, men koncentrerade sig på sitt arbete trots mycket störningar när folk började droppa in. Inkallningarna var fina (med och utan ställande), läggandet superbra, rutan var utmärkt, vittringen började med plock av fel pinne- sedan jättebra i tävlingsmässigt utförande.

Igår gick vi över åkrarna till den mindre brukshundklubben, rejäl uppvärmning med andra ord. Det märkliga var att nu var det ombytta roller; Tino var het och ljudlig, Messi samlad och tyst. Nu tränade vi själva hela tiden, det var först när vi skulle gå som några andra dök upp.
Tino gjorde ett sämre fotgående än i onsdags, sättandet var skapligt, inkallningarna var fina, metallapporten fungerade riktigt bra och hopp-apporten var jättebra. Rutan satt inte perfekt nu heller, han lyssnade inte som han måste och hamnade då lite snett. På det andra skicket sprang han för fort, hamnade utanför och gick därmed in i rutan från bakkanten. Fjärrdirigeringen var bättre, men han rör sig fortfarande frammåt. Ett nytt observandum var att han hade glömt bort avslutningen av fjärren (min återgång och uppsittet), eftersom vi har tränat så mycket på skifterna. Pust...

Messi gjorde en bättre insats under torsdagen, helt beroende på sinnesstämningen(?). Det mesta fungerade fint, plumparna var någon småmiss i inkallningen och något dåligt delmoment i fotgåendet. Avslutade med platsmomenten, som gick utmärkt för båda.

Summa summarum blev det inte som jag tänkt mig,- blir det någonsinn som man tänker sig, förresten??! Tino var hetare den andra kvällen, inte mer samlad som jag hade hoppats. Nåväl... Nu får han specialträna på att lyssna och lägga sig på avstånd, allt som har med fjärren att göra och såklart i vanlig ordning; fotgåendet. Nåja, det är helt okej, vi gillar läget  :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar