Summa sidvisningar

söndag 18 november 2012

Älg på vift?

Inget regn i helgen, men molnen har hängt så tungt över oss att det knappt har varit något dagsljus alls. Typiskt, det som var så fint väder i fredags, men bara det inte regnar klarar jag av det.
Fick en smärre chock igår när jag såg tydliga spår av två älgar precis på stigen där jag brukar gå vid kohagen!! Känner mig väldigt ointresserad av att möta älgar, speciellt i kvällningen. Hittills har vi bara träffat på de gamla vanliga rådjuren, hare och räv; så låt oss hoppas att de bara var på fransysk visit.

I helgen har hundarna fått ägna sig åt apportering; Tino med dummy och Messi med två änder! Igår fick Tino en genomkörare med sök (medelst två valpdummies), linjetag, närsök och markeringar med någon extra knorr. Han fick jobba rejält med söken, de var djupa i svår terräng (motlut, fällda träd och rishögar), så han tvingades gå omvägar och var ofta utom synhåll. Det stora felet gjorde han på första linjetaget, då han tänkte springa efter eget huvud, så där blev det bakläxa. Det såg ut som att han lyssnade bra på närsökssignalen, och "ut" samt "stopp" fungerade bra.

Messis träning började med att jag var superkorkad; jag ville fota honom med anden i munnen, men det blev urdåligt när han inte fattade varför han inte skulle leverera, så den ambitionen kan jag glömma i fortsättningen. Han fick jobba med sök i skogen, sök i högt gräs och enkelmarkeringar med minnesapport. Jag fick en fråga på dagens andra apport, men han tog upp den självmant efter en sekund, annars grep han tveklöst. Han lyckades belöna sig själv en gång genom att sno en and som redan var apporterad, och den tog han en liten runda med. Det finns ju ett stort föremålsintresse i den pojken... För övrigt lämnade han alla i hand.

Jag kan slicka mig på näsan; lätt!
 Dagens begivenheter bjöd på träning i samma marker. Jag slängde in ett parti tolling idag också, har inte tränat det sedan i augusti... Tino tollade tokigt intensivt, men han var tyst. Därefter sök i skogen, övningar med markeringar och linjetag samt dubbelmarkeringar i det höga gräset. Han fick slita med skogssöket i dag också, men det är skönt när han får användning av sina springiga ben... Fick ta om första linjetaget idag också, sedan gick det så bra. Han tittade rätt när det var dags för dubbelmarkeringarna, men sedan lade han upp värsta söket, så det var inte så lyckat. Han fick avsluta med en enklare variant, då gick det bra.

Messi fick börja med tolling (hör och häpna) följt av ett sök i skogen. Han kom villigt in med bollen, men vid ett par tillfällen klämde han till den innan han ville lämna av. Tysta pauser som belönades. Efter Tinos pass blev det mer tolling och ett sök i det höga gräset. Han ställde en fråga på dagens tredje upptag, men löste det direkt själv. Sedan fungerade alla upptag, och alla avlämningar, utan minsta krux. Han fick fortsätta med två dubbelmarkeringar i högt gräs som han inte spikade, men jobbade systematiskt på. Avslutade med ett nytt sök i det höga gräset, gick superbra. Helt ok träningshelg med andra ord, och en bra avstämning av läget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar