Summa sidvisningar

torsdag 15 november 2012

Nästan vår?!

Japp, det har varit +9 grader idag och lite försiktigt solljus, så det är väl våren som kommer tidigt? Tänk så underbart det hade varit...! Måste ändå berömma denna mörkermånad för insatsen på väderfronten; det har inte alls varit så illa,- hittills.

Igår var vi iväg till brukshundklubben för att få träna i elljus. Vi omslöts av något slags disigt duggregn på vägen dit, kändes mystiskt att gå där med pannlampan över leråkrarna. Vi var själva på apellplanen, helt ok så här i grundträningstider, vi behöver inga andra störningar just nu.
Platssittning och platsliggning inledde, helt ua. Övriga moment för kvällen var fotgående, sättandet under gång, inkallning, rutan, hopp-apporten och fjärrdirigeringen.

Tino gjorde ett fint fotgående, fick endast något pyttigt startljud. Jobbar mycket med stegförflyttningarna för att få lugn i det delmomentet, belönar bara stillasittandet nu och inte aktiviteten i rörelserna. Sättandet var helsnabbt, men han är fortfarande inte helt stilla i återgången. Inkallningarna var jättebra, även som helt moment. Rutan började kalasbra, han fick två skick på 25-30 meter med dold target; gick utmärkt även som helt moment. Sen blev det värre, på de två följande skicken satsade han snett så jag avbröt. Då blev han lite osäker, men jobbade sig in i rutan självständigt efter lite knixande. Det sista skicket var superbra igen, 30 meter utan target. Hopp-apporten var alla utmärkta. Stora problem med fjärren tyvärr, den som går så bra inomhus nu... Han var alldeles för ivrig och fick för mycket framdriv, så jag backade rejält och bara jobbade med sakta rörelser. Vi jobbar vidare inomhus, helt enkelt.

Messi gjorde första omgången med fotgående jättebra, sedan blev han forcerad och ljudlig, så det blev mycket avbrott och justeringar då. Han vill så mycket! Sättandet var helbra, han tittar dock efter mig i min återgång, även om han inte rör kroppen. Stoppen i inkallningen var kalasbra, han fick tre försök var av det sista som helt moment. Messi fick göra avslutningen av rutan separat med läggande på avstånd och inkallning, funkade bra 2 ggr av 3.
Rutan började utmärkt med två skick på 25-30 meter med dold target. På tredje försöket stannade han utanför rutan, så jag avbröt. Han gjorde fel en gång till innan han hittade rätt. På fjärde försöket gick han ut snett, så jag avbröt igen. Sedan gjorde han helt rätt, och kvällens sista skick blev rätt från början. Hopp-apporten var alla jättebra. Fjärren var lite svår, men han klarade flera ligg-stå och stå-ligg. Vi fortsätter att jobba med den inomhus dagligen, då klarar han skiftena på 4 meters håll nu.

Kände mig lite jobbig och petig på träningen när jag avbröt både här och där... Men samtidigt hade båda rätt attityd rakt igenom, även om Tino blev något osäker i skicken till rutan. Dessutom vill jag våga utmana dem lite mer nu så att vi kommer frammåt och inte bara tränar på det vi redan kan. Detaljerna är superviktiga i de högre klasserna, och om det inte ser rent ut på träning kan man inte räkna med att det skall funka på prov. Ibland undrar jag hur mycket andra tränar, alltså i tid räknat per hund? Minns att jag läst att några SM-ekipage sade i en intervju att de tränade lydnad en timme per dag, det är ju avsevärt mycket mer än jag får ihop, ens under högsäsong. Det finns förmodligen ett samband i det där, ha-ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar