Summa sidvisningar

lördag 5 januari 2013

Plockepinn

Efter nyårshelgen på landet har vi tagit det ganska lugnt. Här i mina trakter har vi gott om löptikar nu, så Messi har varit lite gnällig inomhus och något stirrig ute. Jag kontrar med att bli lite strängare i vardagslydnaden, och försöker ignorera pipet för jag vet ju vad det beror på. Han är dock lika belöningsfokuserad som vanligt, och kan koncentrera sig bra på träningen.

I torsdags fick de jobba lite med metallapporten inomhus. Tino var supersnabb och visade en snygg attityd rakt igenom. Messi hade lika långsamma upptag som vanligt, men han jobbar villigt ändå och allt utom gripandet var jättebra.

Igår tog vi ett lydnadspass på kyrkans parkering. Biltrafiken på vägen brevid var så intensiv att jag bitvis fick småskrika för att höras. Momenten för dagen var fotgående, sättandet under gång och rutan.
Messi började fotgåendet tyst, sedan ljudade han och i del tre var han tyst igen. Testade att köra ett långt fotgående med klurigheter utan belöning, det funkade bra. Hade en godis i handen för att han skulle hitta rätt fokus i stegen, det hjälper bra. Noterade att hans högersvängar och halter faktiskt såg fina ut! Sättandet var bra tävlingsmässigt. Han fick göra en avslutning av rutan separat, gick bara bra. Rutan var på fullt avstånd, typ 30 meter. Han gjorde två utmärkta skick, men hade svårare när jag bara flyttade rutan ett kort snäpp till det tredje skicket. Då blev han först stående utanför, men jobbade sig in självmant från höger. Lite krux fortfarande med sammanfogningen av rutskicket och avslutningen, men det är inte så konstigt så här i början.
Tino hade lite ljud inledningsvis i fotgåendet, men sedan tuffade han på i god stil. Backstegen gjorde han i form av grodhopp, mer jobb behövs... Sättandet var bara bra. De två första skicken till rutan var jättebra, rakt in utan konstigheter. På det sista skicket gick han in från sidan efter lite funderande, då hade jag bara flyttat rutan ett snäpp, men avslutningarna var genomgående fina.

Idag gjorde vi vittringsapporteringen och hopp-apporten vid friluftsbadet. Det var många hundekipage som gick förbi, men mina lät sig inte störas i arbetet. Jag ville testa med lite försvårningar, så som externbelöning och inget godis vid pinnarna som inledande påminnare. Det gick inte så himla bra...
Messi började med två korrekta utföranden, men på det tredje tog han en pinne slumpartat. Där skulle jag ha tänkt om, men envisades och då blev det än värre plockepinn. Till slut backade jag till att lägga ut godis vid pinnarna igen, och då gick det bra. Inga problem med hopp-apporten, hindret utgjordes av en parkeingsavskiljare.
Tino hade inga problem med hopp-apporten, men med vittringen var han helt lost. Han kunde absolut inte sortera utan godispåminnare, så han plockade pinnar till höger och vänster... Men så fort det låg en godis vid pinnarna kom rätt beteende tillbaka. Ok, nästa träning backar jag till att börja med godis vid pinnarna igen, men lägger till svårigheten med externbelöningen. Sedan skall jag variera mer med och utan godisbit i samma träningspass, och börja låta dem göra andra övningar innan. Vittringen kommer ju sent i lydnadsprogrammet på prov, så de skall vara vana vid att göra många moment innan den hur som helst.

Så det blev en skitträning idag, tyvärr.  Det är ju det där med att hitta balansen, att försvåra utan att förstöra... Utveckling är invecklat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar