Summa sidvisningar

måndag 4 mars 2013

Berikning

Vi har fortfarande en decimeter snö, men den är verkligen på upphällningen. På dagarna har vi flera plusgrader, men det blir minusgrader på nätterna. Normala år får vi meteorologisk vår från mitten av mars, men det känns som att det kommer att dröja lite i år. Talgoxen är dock i full fart på sin vårsång, och det är riktigt ljust fram till 18.30-tiden, så det blir allt bättre.

Igår var det soligt, men väldigt blåsigt och därmed kyligt. Vi började med en långprommenad, följt av ett lydnadspass inriktat på platsmomenten (helt ua) , fotgående och fjärrdirigering. Båda var helt tysta i fotgåendet! Vi tränade långa sträckor utan belöning med många tempoväxlingar och enstaka vändningar/steg, utan att göra så stor affär av dem. Justerade för frammåtdrift någon gång, men helheten var bra. Messi fick specialträning i sina svagare fjärrskiften, och vi fick till flera utmärkta rörelser. Jag experimenterar också med nya handtecken och ord för det nya bakåtsittet. Tino började bra i fjärren, men blev för ivrig och tappade bort sig, så vi lade ner det för dagen.

Idag skulle man kunnat tro att jag hade arrangerat långprommenaden så att den skulle bli så innehållsrik som möjligt, allt för att berika hundarnas liv och sinnen. Det började med många hundmöten där vi tränade sida-gående och att hålla näbben. Väl ute i kohagen träffade Tino på en mus, och till hundarnas förtjusning sprang den upp och ner mellan sina hål ner till gångarna under snön. Testade inkallning, och det fungerade för båda. Mina gamla springer spaniels hade för ovana att äta möss, men mina röda tu har inga sådana böjelser, tack och lov.
Sedan tog jag fram mina medhavda valpdummies för att köra växelvisa markeringar in i den gamla torra vassen. Tino började, och löste sin uppgift, fast kanske inte så blixtrande snabbt som vanligt. Messi fick sina apporter på samma platser, och han tog god tid på sig för den andra. Den var ju svår, så jag avvaktade, men då såg jag att han frågade mig. Då frågade jag tillbaka; "vad har du där, kom och visa mig!" Jag trodde ju inte mina ögon när han nogsamt packeterade sitt fynd, och levererade ett helt underben från ett rådjur...! Sanslöst! Jag hängde upp det slaktrensade benet i ett träd (...), och skickade på apporten igen, som kom in på bästa sätt. Fortsatte med diverse linjetag, störningsmarkeringar och vändningar; allt gick bra. Det fina var att Messi hanterade sina dummies på ett utmärkt sätt, inget lekbeteende alls.

Och ni såg väl Johan Olssons fantastiska prestation i femmilen på längd-VM?! Helt magiskt, han gjorde det totalt omöjliga som åkte solo i typ tre mil!!! Outstanding.
Ett annat tv-tips jag tänkt delge är "Girls" på tisdagar efter sena Sportnytt. Nyskapande för att vara kommersiell amerikansk produktion, snygga personporträtt och rappa dialoger. Rekommenderas!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar