Summa sidvisningar

söndag 15 maj 2011

Andfokus

Hemkommen från en helg på landet med viltträning för hundarna som främsta aktivietet. På lördagen var det fint, men idag var det duggregn och mulet från tidig em. Vi hann med hela fem träningspass med änderna, inklusive vattenarbete. Alla inblandade är rätt mosiga i skallen nu, men nöjda.

Tino fick börja med uppvärmningen; delvis att jag går med en and i näven som jag "råkar" tappa under sida-gåendet. Efter någon meter får han skynda sig att plocka upp den så att vi kan fortsätta gå. Han hade stor vilja att greppa, men var omständig som vanligt. De följande markeringarna fortsatte på samma sätt, allt känndes igen sedan tidigare.

Messi fick många fler övningar under helgen än Tino, och det som utmärkte första passet var att vi kunde börja på en högre nivå och avancera snabbare än vid förra träningen för två veckor sedan. Koppelövningen á la Sanna fungerade direkt, och redan på tredje övningen började han vända upp och tänka inleverering. Jag hjälpte till med att springa bakåt när han var på väg in. Han orkade genomföra tre övningar innan han blev för trött.

Vi fortsatte till vattnet, och båda skuttar glatt i frivilligt samt efter en kastad boll (de fick inte se själva kastet), inga ljud.

På eftermiddagen testade jag att byta godisbelöning till bollen-i-snöre; ett smart drag. Messi klarade då två regelrätta markeringar i rad! På tredje försöket blev han för trött, då fick jag se nyp och slick på anden istället för gripande... Avbröt och gick till vattnet istället. Körde godissök bakåt medan jag kastade ut bollen så att han inte skulle se rörelsen. Inga problem, han gick rakt ut och kom in med bollen ett par meter från strandkanten utan att skaka sig. Gick tillbaka till anden på land. Han lyckades med en enkelmarkering, leverans i hand.

På kvällen var det dags igen... Jag kastade anden i ett gömsle, Messi fick gå sida innan skicket. Han tog upp hyfsat snabbt, men droppade anden efter 2/3 av sträckan, kom in tom. Backade och skickade om, fick då anden i hand. Dragkamp med bollen som belöning. Upprepade en gång på ett bra sätt.

På pass 4 idag fick Tino börja, han gjorde hyfsat snabba gripanden. Placerade även ut and nr. 2, inga problem med en vanlig dubbel för honom. Han kom längre in än vanligt innan han släppte anden, bara någon meter innan mig. Han hade riktigt bra fart hela vägen, han försöker ju att göra rätt.
Messi tog den nya anden jättefint, så jag provade att placera ut båda två. Den första kom in så fint, men han droppade på mina fötter. Han gick ut till den andra, lyfte med droppade efter någon meter. Han såg trött ut, så vi gick fram till anden tillsammans så att jag kunde belöna ett nytt gripande.

Dags att gå till vattnet igen med de båda, med fågel denna gång. Båda grep och lyfte anden när den låg i strandkanten, så jag ökade på svårigheterna så sakteliga. Testade ett litet kast från en sten så att en kort siminsats krävdes, och båda gick i mycket gärna. Tino droppade på strandkanten, men lyfte upp igen utan att skaka sig innan jag tog emot. Messi gick i stadigt och fokuserat, och levererade i hand någon meter från strandkanten. Bra där! Det blev lite oroligt i leden när de skulle jobba växelvis, och det gick åt mycket godis, men det blev intressant.
Gick iväg med anden, men återvände strax för en avslutande passivitet. Kastade 30-talet småstenar i vattnet medans båda fick sitta på stranden. Ganska svårt till att börja med, men båda fann sig snabbt och var helt avslappnade mot slutet. Mycket nyttigt.

Dagens sista pass blev en nära-övning med båda hundarna samtidigt. Startade med att båda sitter kvar, sedan fick de växelvis gå fram och lyfta anden. Det var också svårt till en början, och Messi tog med sig anden några gånger. Han vände dock om och lämnade av när vi hade flyttat oss en bit från Tino. Efter en paus upprepade jag det hela, och det gick betydligt smidigare då. Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar