Summa sidvisningar

onsdag 4 maj 2011

Emils födelsedag...

Dags för lite "normalt" väder igen; blåsigt, några regnstänk och +7 grader... Ja, ja... Idag är det för övrigt  Emils födelsedag, han skulle fylla 12 år idag om han hade fått vara kvar på Jorden.

Vi har fortsatt att småpyssla med detaljer i lydnadsmomenten. Tino har mest fått jobba med upptag och avslut av metallapporten, samt fjärrdirigeringen. Han har haft några dagar då han hellre har prioriterat "egna aktiviteter" (typ släpa på stockar, bada i diken och gräva i jord) än lydnadsmoment, och det är ju bra att han själv tar ansvar för sitt tränande. Han måste ju få bli lite sugen emellanåt också!

Messi har jobbat med inkallningen, där jag nu systematiskt tränar fart respektive ingångar separat. Han får också pyssla med platsliggningen, och speciellt att kunna lägga sig med hakan-i-backen med mig i utgångsposition. Ikväll fick han göra apporteringar med metallen inomhus, han behövde bara en fingervisning för att komma helt rätt i ingången.

I måndags körde vi ett pass med dummys. Tino började med ett minisök, tyvärr nosade han på en dummy på marken när han egentligen skulle springa rakt in med den han redan hade i munnen... Den där fulheten dyker upp ibland, måste komma ihåg att fokusera på det kommande träningar. Sedan tog han dubbelmarkeringar med lätthet, och han tog två dolda linjetag; fast på korta avstånd. Är noga med att han måste gå sida-gående innan och mellan skicken, och innan skicken på linjetagen får han hämta någonting bakåt. Det hjälper stort med att få ner hans högt skruvade förväntningar, och han klarar då att vara tyst. Det är inte kasten han går igång på, det är hans eget springande och apporten som är så himla häftigt...

Messi fick börja med att hämta två dummies bakom en gran. Han hade något låg fart ut, men tog dem i turordning utan trams, och var lätt att skicka ut igen. Sedan gick vi en sväng tillsammans, och jag droppade en dummy bakom ryggen. Vi gick ena 10 meter till, och jag fjuttkastade dummy nr.2 någon meter från oss. Skickade sedan mot linjetaget som låg synligt. Gick jättebra, och han tog in dummy nr.2 självmant efteråt. Vi avslutade med att Messi fick sitta på en plats, jag gick iväg typ 5 meter och kastade (första kastet!) dummyn 5 meter till. Gick tillbaka, belönade och vände om. Lade ut en dummy i snåren, gick tillbaka till Messi. Vände om igen och skickade på den först kastade innan han fick ta dummyn i snåren.
Messi vände om lugnt och fint, vilket förståss belönades. Han var lätt att få ut på sina skick, men hade inte det där totala fokuset i riktningen mot dummyn. Var mycket nöjd med att jag fick alla dummys inlevererade korrekt och i hand.

En annan sak jag pysslar med är att introducera Messi för apportavlämningar från vatten. Mitt lilla test med tennisbollen när vi var på landet visade ju att det inte fanns någon leverera-tanke automatiskt. Nu lockar jag istället upp honom från vattnet när han bara badar på skoj, och skyndar mig att belöna innan han skakar sig. Kanske smart att börja med att lära in tekniken innan jag blandar in en åtråvärd apport...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar