Summa sidvisningar

onsdag 18 maj 2011

Sista rycket i kohagen...

... för mig och hundarna, alltså. Alldeles snart har kossorna intagit hagen igen, det är dem väl förunnat, så vi får maka på oss ett bättre tag. Det finns en smal liten remsa där man kan gå längs med hela hagen bort till träningsmarkerna, och så här tidigt på året går det skapligt att gå där. Senare blir det översållat av tistlar och vass; men det är då, det.

Vi har trixat med detaljer i lydnaden i dagarna två. Det roligaste var att Messi har gjort en komplett inkallning, och att han nu är introducerad i avslutningarna på både läggandet och ställandet. Annars lägger jag ner en del tid på platsliggningen just nu. Dels att få läggandet från utgångsposition, dels att få ett stabilt kvarliggande med hakan-i-backen. Det är ju svårt när man är flåsig, hälsar de båda...


Prommenadstig på Gotland
 Idag var det så dags för ett pass med dummies igen. Messi var först ut, han fick börja med ett sök med två dummies, vilket gick bara bra. Fortsatte med ett linjetag, där vi tillsammans gick ut med dummyn. Sedan fick Messi se på när jag gick iväg och fjuttkastade en annan dummy. Den markeringen fick han ta först. Vi vände sedan om, och han fick ta linjetaget. Han går i galopp, men kontrollerad sådan, vilket gör att även näsan hänger med. Därefter fick han sitta kvar medans jag placerade ut två dummies bland buskagen. Belönade inte, för första gången, efter den först levererade dummyn, men värsta partyt utbröt när han kom in med tvåan.

Tinos tur. Han fick börja med linjetag, där vi tillsammans placerade ut en dummy. Medans han fick ett godissök kastade jag i smyg ut en till dummy några meter bortom den första. Sedan det vanliga sida-gåendet innan skicket. Endast ett minipip yttrades vid starten, men det godkänns inte, så det blev omstart och bakåtövning. Skickade sedan på den dolda dummyn, det blev lite snurr på slutet, inte helt bra.
Sedan kastade jag ut två dummies bland snåren, Tino låg ner så han kunde bara ana riktningarna. Han sökte sedan på helt rätt ställe, men så kom en vindpust och han fick den andra dummyn i näsan. "Hepp, sade Tino, jag har den!", och springer mot den... Men hallå...? Aj då, men det blev en utmärkt påminnelse. Resten av passet blev så lyckat; han klarade ett nytt linjetag med samma upplägg som tidigare helt problemfritt!

Messi fick avsluta med ett linjetag med en störningsdummy vid sidan av oss, inga problem. Han fick också prova på att hämta dummyn från vattnet i det djupa diket (vattnet når nu upp till halva kroppen). Det fungerade alldeles utmärkt i avseende att han kom springande från diket och satte sig för avlämning utan att skaka sig innan.

Messi har också gjort ett litet övertramp. Han är fortfarande fanatiskt intresserad av mina Birkenstock-tofflor, så fort jag tar av mig dom åker de in i hans mun, obevekligt. Igår när jag skulle få dem tillbaka ser jag att han hade bitit av en av remmarna... Shit också!! Nu ser de värre ut än någonsinn, med både silvertejp och häftklamrar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar