Summa sidvisningar

söndag 1 maj 2011

Tävlingslydnadskurs

I fredags hade jag en semesterdag, men var ändå uppe i ottan, för vi skulle på tävlingslydnadskurs med Niina Svartberg som instruktör. Vilken förmån det är att få träna för henne; sannerligen! Vädret var egentligen soligt och fint, men det blåste vansinnigt mycket, så mot slutet av dagen kände man sig allvarligt sönderblåst.

Tino fick börja med en genomgång av fotgåendet. Han har fått bättre position sedan sist, men den varierar fortfarande för mycket och han har en tendens att ploga, speciellt i högerövningar. Det är svårt att ändra på så befästa beteenden, men eftersom det faktiskt har förbättrats finns det ännu hopp. Jag vet nu vad som blev fel från början, och det känns rätt bra att ha en förklaring.
I stegförflyttningarna märkte Niina att Tino prioriterar snabbt och rakt sättande, men att han fuskar sig igenom själva kroppsförflyttningen. (Jag hade ju en känsla av att något var fel med den, skönt att få en diagnos!). Jag skall också tänka på belöningspunkten, och köra med godis i höger hand där Tino måste gå bakom mig för att få godisbiten.

I nästa block fick Tino jobba med rutan. Vårat problem är att han har så svårt att ta ut avståndet till rutan, vi får kämpa för varje decimeter. Inom någon minut fick jag en ny diagnos! Vi nådde jättestora framsteg med en bollkastare/ bollkastande medhjälpare, så att Tino fick hjälp att ta ut avståndet, utan att jag påverkade eller gav hjälper.

Messi tyckte att den långa väntan var synnerligen onödig; han gnällde, klättrade på mig eller snodde saker som han kunde underhålla sig med. Att sitta i buren var nästan lika tråkigt, så man undrade ju hur han skulle klara av sin träning.
Men han var så duktig...! Så fort han fick information om att han skulle jobba blev han riktigt koncentrerad och fullföljde sin träningskvart på ett jättefint sätt. Det bästa var att Niina kunde bekräfta att vi är helt på rätt väg i fotgåendet; och att han har fin teknik på läggandet, ställandet och inkallningen.

Jag fick med mig en hel bunt med användbara tekniker, och det är så härligt att få testa teorierna direkt under träningspasset. Och hela tiden blir jag påmind om mina brister... Det är så mycket att hålla reda på, och även om man vet i teorin kan det vara så svårt att omsätta alla parametrar i praktiken. Skall skaffa mig några mantran att ständigt ha aktuellt i skallen; typ variation i upplägg och genomförande, belöningspunkter, noggrannhet, fela vid fel och tusen saker till...! Och så jäkla kul det kan vara med lydnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar