Summa sidvisningar

torsdag 26 maj 2011

Fint fokus idag!

Fortfarande tomt i kohagen! Tidigare år har det gått kossor som nyss har kalvat i den hagen, och de var sent ute förra året också. Jag är tacksam för varje dag jag har hagen för egen del... Idag hade vi bara sedvanligt sällskap av tofsvipan och lärkan, och alla kråkfåglar förståss.

De senaste dagarna har vi tagit det lite piano, har mest gjort inkallningar och stopp med visselpipan. Inne har vi kört något pass med apporterna, inget tugg denna gång. Tino är snitsig på avsluten nu, och Messi tycker inte att de är så svåra längre. Messi har också fått pröva på ett nytt skifte i fjärrdirigeringen; ligg-stå. Har ingen godis i handen, utan han får följa mitt handtecken som hjälp. Han bjuder först på hakan-i-backen, men håller på att experimentera så jag har fått några fina ställanden att belöna.

Idag tog jag fram två små dummies igen för ett träningspass. Tino började, han fick ett minisök som han löste alldeles utmärkt utan tjafs. Sedan fokus på linjetag och lite dirigering. Kör nu med en synlig dummy som vi lägger ut tillsammans, sedan kastar jag ut en till rakt bortom den första medans Tino får leta godis i det höga gräset. Han fick samma övning tre gånger, och på ett skick fick jag ta tillbaka honom då han var rakt ut i spenaten. Två gick riktigt bra, och ett hyfsat. Det bästa var att han var helt tyst vid påsläppen, han har helt klart snappat upp att det alltid händer något (belöning för stillasittande, godis bakåt) innan han får springa iväg. Bra!

Messi fick också börja med ett minisök, han fick ingen belöning efter första inleveransen. Inga problem. Sedan linjetag där vi vågade oss på en försvårning. Vi gick ut tillsammans och droppade en dummy, sedan gick vi några meter och droppade en ny dummy så att de låg på linje. Inga problem med den närmaste dummyn. När jag skulle skicka om var han lite vilsen; så jag tog tillbaka, tog något steg i rätt riktning och skickade om. Och han går rakt ut och plockar dummyn!
Därefter fick han en dubbelmarkering enligt samma upplägg vi har kört tidigare; titta på kast, vända om, titta på kast och sedan vända om och hämta den först kastade först. Korta avstånd på 10-20 meter. Inga problem alls.

Tino fick slutligen göra två nya linjetag med hyfsat resultat, samma fina fokus i påsläppen som tidigare. Messi fick göra om det försvårade linjetaget, nu utan tveksamhet i andra påsläppet. Han går i lugn galopp, vilket är väldigt bra eftersom han inte förhastar sig så lätt. Bra känsla idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar