Summa sidvisningar

onsdag 11 maj 2011

Skön sommarvärme

Vi har haft värsta högsommarvärmen här flera dagar, det är så härligt! Häggen står i full blom, och det är äntligen riktigt grönt ute. Imorgon väntar tråkväder enligt prognosen, så jag har försökt att utnyttja finvädret ordentligt.

Idag körde jag ett pass med dummies, Messi fick börja till Tinos förtret.
Messi fick ett minisök med två dummies, han löste uppgiften på ett fint sätt. Sedan ett linjetag som började svagt. Jag trodde att han var med på att jag droppade dummyn bakom oss vid avlämningen, men icke. Linjetaget blev därmed dolt och alldeles för svårt. Snabb revansch dock när repetitionen blev enligt planen. Han klarade också en störningsdummy som jag placerat synligt två meter från oss. Lika bra att smyga in strörningar på ett tidigt stadium för att bygga upp koncentrationsförmågan.
Avslutade med någon sorts markeringsövning; lämnar hunden, droppkastar dummyn halvdolt, tillbaka till hunden och belönar. Vänder om, lämnar hunden och gör lika dant åt motsatt håll. Vi har gjort detta många gånger, och han har alltid klarat, så jag kryddade med en störningsdummy 2 meter ifrån oss. Messi var lite frågande till störningsdummyn, men vände om lätt och sprang ut och in med sina apporter; lämnade alla i hand.

Tino fick börja med ett sök med tre dummies, han var lite överallt, men fick in alla utan större problem. Misstänkte att han tänkte ta en lov med dummy i mun, så jag blåste en inkallningssignal på första dummyn. Det går inte att se allt han pysslar med där ute, men det blir nog en bra rutin för ett tag framöver med inkallningssignal just då.
Sedan fick han se när jag kastade ut tre dummies kl 10, 12 och 2. Han skulle ta 12:an först. Han gick ut jättebra, men ville vika av till den högra. Blåste stopp, men det blev lite struligt så jag blåste in honom utan apport. Skickade igen, då gick det bara bra. Sedan dummyn kl 10, den satt bra. Placerade ut dummyn kl. 12 igen, skickade Tino på den men blåste stopp för att skicka på den kl. 2. Han sprang förbi den knappt på första försöket, men fick in den rätt bra utan att "fråga" mig.
Vi nöjde oss så, och vattnet i diket lockade starkt i värmen... För övrigt kan Messi nu springa fem meter på inkallning upp från vattnet utan att skaka sig.

Vi har också pysslat med lydnadsdetaljer, mestadels inomhus. Messi jobbar vidare med fotgåendet, han har nu helt koll på att momentet fortsätter tills belöningen kommer. Jag försöker fela vid minsta snesteg för att få det så rent som möjligt. Han också börjat introducera att momentet läggande under gång kommer med en mer tävlingmässig avslutning än vi har gjort hittills. I fjärrdirigeringen har jag börjat med extern belöning bakåt, lite förvirrande först, men det börjar arta sig.

Tino får alltid jobba med fjärren känns det som, men det behövs. Han kan göra fel på skiftet ligg- stå ibland, han kan välja ett sittande istället.  Han får också pyssla med stegförflyttningarna, han har ju prioriterat snabbheten istället för tekniken; konstigt va´?... Nu belönar jag bara själva rörelsen i momentet, i kombination med positionen. I apporteringarna har avsluten varit jättebra sista tiden, och det finns ett större lugn i kastsituationen. Jag försöker komma ihåg att belöna kvarsittandet varje gång, och typ varannan gång får han hämta en godis bakåt först innan han får hämta den underbara apportbocken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar