Summa sidvisningar

lördag 19 februari 2011

Lite träning trots kylan

Jadå, vintern fortsätter med besked. Det var -20,3 grader i morse!! Man tror ju att det är fel på termometern...!!

Igår kväll hade jag en middagsbjudning här hemma med 8 gäster, varav några var nya bekantskaper för hundarna. Jag måste säga att alla hundar skötte sig med den äran! Emil är ju stabiliteten själv, inga problem där förståss. Tino var riktigt trevlig; han hälsade på alla, men han blir aldrig påträngande, om man säger så... Messi var bara glad åt alla besök, men han uppförde sig utmärkt och ägnade som sig bör mest åt dem han redan kände. Han gjorde inte en enda dumhet, vad jag såg i alla fall... Visst var han intresserad av gästernas mat (han satt uppflugen i soffan brevid M för bästa utsikt) men höll sig i skinnet. Han snodde ingen servett, bet inte i någon sko och hoppade inte på någon okänd; vad kan man mer begära av en yngling?!

Idag blev det lite träning trots kylan, det var ju trots allt soligt... Tino fick några markeringar med mini-dummyn, han var ganska het, så det blev något litet pip när han tyckte att jag var för långsam. Han fick leta som en galning, snön slukade dummyn spårlöst, men det var ju bara kul. Som avslutning fick han någon markering med referenspunkter, då gick det jättebra.

Messi fick göra linjetag på dummyn, avstånden var kring 10 meter. Han hade inga problem att förstå mitt handtecken, och satt stadigt, fast jag höll honom i halsbandet för säkerhets skull. Jag vill ju inte att han skall gå på mitt första handtecken, utan jag vill belöna för en bra attityd och bra tittande innan han får tillåtelse att gå iväg. På första linjetaget gick han dock för tidigt, men det ordnade sig till de följande övningarna. Vid en av avlämningarna blev det en inblandning av ambitiösa Tino, så den blev crap. Vid de följande avlämningarna hade jag Tino under kontroll, och då fungerade det bara bra. Men Messi måste ju kunna lämna av med en annan hund i närheten, så jag kommer att fortsätta variera svårigheten på störningarna i avlämningsögonblicket. Det är ju enklare att alltid ha Tino uppbunden, men då får de ju inte träna på det svåra, och inlärningen uteblir. Å andra sidan måste man inte göra allt så svårt hela tiden, speciellt när Messi är i den här åldern... Hm, balans är ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar