Summa sidvisningar

tisdag 1 februari 2011

Dummy-premiär

En vecka efter Tinos operation; och det ser fortsatt bra ut. Tino känns lika pigg som vanligt, och han sover bra på natten. Nu är det bara att fortsätta eftervården med rengöring och täta inspektioner. Han är sydd med absorberbar tråd så vi skall inte behöva gå på efterbesök på djursjukhuset, utan jag kan själv peta bort trådrester om några dagar. Hoppas det håller i sig!

Idag tog jag med mig en dummy till kohagen för första gången i Messis sällskap. Jag tänkte kolla om han klarade att göra det han kan inomhus, det är inte självklart för en oerfaren hund. Men det var fler som var sugna på träning; Tino blev själaglad när han såg det magiska föremålet... Tino var intresserad så till den milda grad att jag fann det säkrast att binda upp honom så att Messi kunde arbeta i lugn och ro.

Messi började bra, han visste precis att dummyn skall greppas och hållas kvar tills han får höra något annat. Jag droppade dummyn bakom ryggen, gick några meter med Messi vid sidan och vände helt om mot dummyn. Jag pekade mot den som vid ett linjetag, jag har pekat så mot hans matskål inomhus, men nu var det ett annat läge. Han visste inte riktigt vad han skulle göra, men han gick något steg frammåt så jag kunde belöna riktningen. Vi flyttade oss lite frammåt, pekade igen och nu förstod han. Han greppade fint och kom in med dummyn på ett utmärkt sätt! Upprepade en gång till utan problem.

Sedan fick Tino göra två sök, jag lyckades kasta iväg dummyn ut i snåren när han grävde efter möss under snön. Hade Messi vid min sida under tiden, han fattade inte riktigt vad Tino höll på med, så jag bara belönade att han var lugn.

Lite senare testade jag Messi igen. Nu blev det lite mer komplicerat eftersom även Emil lade sig i leken; han ville också apportera! Någon godbit senare och han var nöjd... Messi insåg att den där dummyn var visst åtråvärd, så han provade att ta upp den utan att komma in med den, den kanske är trevlig att behålla? Men efter ett förvånat "nämen, vad gör du" från mig kom han in med den utan krux. Jag måste belöna mycket för själva fasthållandet och inte ta föremålet för fort.
Provade så med linjetagsövningen igen. Nu belönade jag när Messi tittade mot dummyn, men han fick inte sticka iväg efter den. Startade om, belönade tittandet och sedan fick han hämta dummyn, gick bara bra. Tanken är att ofta belöna att han tittar i rätt riktining, men det skall inte automatiskt innebära att han får rusa iväg direkt.

Det kändes så trevligt att så smått starta upp träningen med dummy utomhus! Men det är bara 1:a februari, så man får vara beredd på trist väder bra länge till, men en årspremiär var det likväl. För övrigt var Messi ganska gräslig; han drog som en galning i kopplet tills jag verkligen ledsnade, han åt ett antal snytpapper och ett stort plåster (!), och hoppade helt oförhappandes upp och slickade på mina glasögon... Ja, ja; träningen gick ju bra...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar