Summa sidvisningar

onsdag 23 februari 2011

Vad skall man göra ända fram till maj?

Tjata, tjata om detta väder!! Men hallå, det kan inte vara så här kallt!! Hade -21 grader i morse, det steg väl tio grader under dagen, men nu är det hysteriskt kallt igen. För första gången i år frös jag rejält om fötterna på långprommenaden, det är så hemskt...

Så där himla träningsintensivt har det med andra ord inte varit, och jag börjar bli lite bekymrad över detta eftersom vi har en del kursdagar inbokade framöver. Man vill ju komma hyfsat förberedd, men nu känns det smått omöjligt att få kontinuitet och kvalitativ träning.

Idag tog jag trots allt med en dummy till kohagen, men det är omöjligt att erbjuda mer än 3-4 övningar per hund beroende på kylan. Nåväl, jag hade med mig en korvsnutt idag, och Messi trodde knappt sina ögon. Hans fascination för mat är verkligen storartad...
Började med att koppla upp Tino, och jag droppade en dummy bakom mig medans vi fortsatte frammåt, tanken var att låta Messi få några linjetag. Men den unga adepten kände igen övningen, så han tvärvände och stack på eget bevåg iväg efter dummyn... Ja, ja, ingen skada skedd. Däremot tänkte han inte lämna av, de andra hundarna var för nära. Jag kopplade upp E och T vid ett träd istället, då var det inga problem för Messi att lämna av, dessutom hade jag ju korv att bjuda på... Gjorde därefter om linjetagsövningen, nu med Messi i sida-position; avlöpte problemfritt. Sedan fick han sitta kvar medans jag gick in i snåret och droppade en dummy på en synlig plats. Han var lugn och fin, men först fick han göra en sväng sida-gående innan jag lät honom gå på "varsågod". Han började söka lite försiktigt, vände mot mig efter en stund. Jag uppmuntrade honom att gå ut igen, och det blev förståss korv-party när han kom in med sin dummy. Avslutade med ett linjetag utan minsta problem.

Tinos tur. Han fick några enkelmarkeringar åt olika håll med krav på att han skulle göra något annat (sida-gående, ta godis bakom) innan han fick gå på markeringen. Hade Messi i koppel, men han var helt fokuserad på korvburken, så han hade inte en tanke på att följa efter Tino. Avslutade med ett längre linjetag med ut-kommando med störning; började lite snett men han korrigerade sig efter en liten påminnelse från mig. Sedan blev det några inkallningar med visselpipan tills korven var slut!

Har pysslat med lite lydnadsdetaljer inomhus också. Messi verkar ha greppat att han faktiskt kan fot, inte bara sitta fot. Vi har avancerat till två steg fotgående, minsann... Jobbar också vidare med kvarhållande av positionen av stå och ligg, samt snabba lägganden och ställanden. Nu alternerar jag ganska mycket mellan ligg och stå, för jag vill att han skall lyssna noga, och jag märker en förbättring på det området. Jag har mer eller mindre tagit bort mina handtecken nu, för att ytterligare skärpa lyssnandet.

Tino och Messi har också fått några pass med apporterna inomhus, mestadels metallen. Tino kan fortfarande tycka att den är lite jobbig, och kan bli seg i upptaget. Han triggas dock en del av Messi när de får göra varannan gång, och det förbättrar upptagen. Messi verkar fortsatt obekymrad av metallen, han plockar upp den utan tveksamheter. Tycker att Tinos ingångar med metallapporten känns mycket stabilare nu, medans Messi har en del att jobba på med ingångarna; det är ju komplicerat att göra två saker samtidigt...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar