Summa sidvisningar

fredag 25 februari 2011

Red hot Tino

Fredagens em-prommenad innebär nästan alltid träningsfri tid för den håriga trion, jag orkar liksom inte samla tankarna efter veckans alla måsten. Idag var inget undantag, men man har ju påhittiga hundar som tar saken i egen tass. Tino gjorde stora utgrävningar, och belönades med en härlig, varm, livs levande mus... Mums! Messi fick nöja sig med den ratade döda och stelfrusna, som jag faktiskt lyckades byta mig till mot en stor korvbit. Kul för mig, men var gömmer man en död mus? Knappast i snön, i alla fall! Emil var i sina yngre dar´en stor mus- och råttjägare, men nu hamnar han hopplöst efter blixtsnabba Tino. Han har fått sin ranson, tycker jag, och får godis av mig istället som kompensation.

Igår fanns det åtminstone några övningar på schemat, medelst dummy. Började med att koppla upp både T och E vid några träd för att ha fritt utrymme med Messi. Han klarade sina små övningar på ett mycket bra sätt, jag repeterade mest det vi gjort tidigare med linjetag och början till sök. Han satt kvar mycket stadigt när jag gick iväg med dummyn för att droppa den bland snåren, och han fick göra ett litet sida-gående innan han fick gå efter dummyn. Alla avlämningar fungerade utmärkt nu när inga andra hundar störde.


Ibland står de stilla också
På avbytarbänken var det dessto mer livat... Emil skällde eftersom han inte fick någon korv, och Tino pep för han ville hämta dummyn. Inte vackert, och så fortsatte det. Tinos övningar var ganska hemska, för han var vansinnigt het. Han hade behövt ett rejält sök innan sina övningar, men det finns ingenstans att lägga sök på nu, så jag övergick till olika inkallningsuppgifter med dummy som störning. Han hade ambitioner, i alla fall... Det kommer att bli en stor prövning för honom att behöva dela träningstid med Messi, det står helt klart. Skall nog ha som rutin att låta Tino jobba först, så att Messi börjar som åskådare.

Messi har blivit husets stora tuggis-entusiast. I princip varje kväll får hundarna någon form av tuggben, och Messis aptit lyser igenom även här. Han ger sig på de riktigt hårda benen som de andra ratat, och han blir alltid färdig först. Sedan kommer han till mig och säger att han faktiskt inte fick något ben, så kan jag ta fram ett till lilla jag?

Några bitar pannkaka blev över, vilket föranledde ett lydnadspass inomhus. Messi klarade en komplett inkallning för första gången! Det är så trevligt när man kan börja bygga ett helt moment av alla detaljer, och att hunden är med på resonemanget. Bra, där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar