Summa sidvisningar

torsdag 3 februari 2011

Naturgodis

Tino har alltid varit intresserad av att gräva efter möss i snön, och det bjuds på fina möjligheter till det i kohagen. Igår blev det en riktig höjdare; han fick tag på en mus... och vart hamnade den om inte i magen!! Att han samtidigt fick ett sår på tassen efter att ha grävt genom skaren var en löjlig bisak. God fångst!

Messi hängde inte riktigt med när de stora grabbarna var på jakt, så han höll sig till mig för en säkrare utdelning av godis. Han fick träna på hopp-stå och backa, inget av momenten sitter glasklart, men hans förståelse blir allt bättre. I eftermiddags fick han upprepa samma träning, och nu tyckte jag att han var rappare i tanken.
Han känns inte så där supersnabb i inlärningen, men jag tror att han kommer ihåg det han väl har lärt sig. Sedan kan det ju bero på hur jag tränar också, för jag lär in flera moment parallellt. När hunden är ung tycker jag att det är bra att introducera många moment ganska snabbt, detta för att hunden skall bli flexibel i tanken och få intresse för träningen. Det kan ju innebära att han får bra generella kunskaper, men att spetskompetensen blir lite lidande. Men det finns mycket tid att träna detaljer senare!

Idag var vädret så himla miserabelt att jag nöjde mig med att träna inför utställningar med Messi. Det var väl inga problem, han kan momenten, det är miljön i utställningshallen som kan svårare för honom att hantera. Det skall bli spännande att se hur han kan tackla den nu jämfört med för tre månader sedan då han var på valputställningen. Känslan är att han kommer att vara mindre tagen den här gången, och jag lär anmäla honom till en ny utställning i samma hall om en dryg månad för ytterligare träning. Men först siktar vi på att få en bra känsla på utställningen nästkommande helg.

Tinos sår från operationen har läkt mycket bra. Idag ramlade en stump sytråd bort, så det är i princip helt läkt! Han slipper kragen från och med idag, nu är det bara några trådrester som skall bort innan han är återställd. Känns väldigt skönt att det har gått så bra!!!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar