Summa sidvisningar

torsdag 10 februari 2011

Yr i mössan

Jaha, så var det snöstorm igen....!! Det har kommit typ 15 cm sedan lunchtid, och med den snömängden uppe på isskiktet... det är hemskt!! Prognosen säger fortsatt snöande hela natten!!

Träffade på den klagande grannen ikväll, och han kunde bekräfta att hundarna minsann har varit helt tysta de senaste dagarna! Jag har ju noterat att behållaren med citrondoft i specialhalsbandet fortfarande är full när jag kommit hem, så jag har kännt mig allt bättre till mods angående det hela. Det verkar vara rätt melodi att ta en längre rast mitt i arbetspasset, istället för att försöka vara rationell och göra sina timmar i ett sträck. Lite mer omständigt blir det, särskilt i sådant här väder, men om hundarna är glada så är jag nöjd!

Igår bjöd jag på köttbullar som träningsgodis, och det blev nästan för mycket för den matgalna Messi... Han visste varken in eller ut, vadå prestera något när hela huvudet är fullt av köttbullsdoft? Jag fick börja med väldigt enkla övningar för att få honom koncentrerad, och envist hålla fast vid principen att bara en prestation kan resultera i godis. Men hans tålamod var tydligt mindre än när jag bara bjuder på de gamla vanliga torrfoderplupparna eller Frolix som belöning.
Med Messi håller jag nu på att lära honom kvarhållande av positionen i samband med stå och ligg under gång. Det har varit lite konfust för honom, men jag tror att han greppade en del idag. Nu har han faktiskt en liten repertoar att välja från, men han väljer nästan alltid läggandet när han får välja moment.

Tino har haft väldigt mycket spring i benen de senaste dagarna, jag gissar att det är en effekt av att han tvingades vila efter operationen. Han har dock fått återgå så smått till momentträningen; närmast med den gamla fjärrdirren, stegförflyttningar och metallapporten. Just nu har han också fullt sjå med att uppfostra Messi, den galna gränslösa "tonåringen". Tino har en ängels tålamod, och ibland kunde han säga ifrån lite bättre, tycker jag allt. Men Tino gillar också att busa, så han har stor glädje av sin "lillebror", även om han kan vara ganska påfrestande i sin intensitet.
Messi ser så rolig ut när jag säger åt honom att lugna sig lite; då får man en blick som säger "vadå, vem? jag? inte väl?" Så oskyldig som bara en hund kan vara.

 Messi, nu 7 månader, vägde 17,2 kg i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar