Summa sidvisningar

söndag 27 februari 2011

Liiiite vårkänsla

Jo, förstår ni, i lördags var det nästan lite vår i luften! Solen sken, det var optimistiskt takdropp och tre plusgrader, talgoxen pep och korpen kraxade över gärdet. Kanske är det på gång nu... Nåja, idag var det en verklighetscheck igen; sedvanliga minusgrader och mulet. Men nu kan man så gott som stoppa februari i en gammal säck, och det är bara positivt!

Gårdagens träning med dummy var en trevlig upplevelse. Tino var tillbaka i sin vanliga form, han höll sig helt tyst hela träningen igenom och var lagom laddad. Det går lite upp och ner så här tidigt på säsongen, och han har bevisat många gånger att han behöver träna mycket för att ligga på rätt nivå. Han klarade alla sina uppgifter; det var inga svåra saker, utan mest enkelmarkeringar med dolda nerslag och enklare dirigeringar. Jag hade Messi jämte mig, så han fick sitta passiv när Tino jobbade. Det gick väldigt friktionsfritt, den unge entusiasten är ju enkel att muta med godis...

Messi fick några egna uppgifter också; ett par linjetag och en gömd dummy han fick söka efter i snåren. På ett av linjetagen gick jag en sväng innan skickade Messi, så att han inte hade något spår att gå efter. Han fixade det bra ändå. På den lilla sök-övningen gick han ut bra, men vände om efter ett tag. Jag gick ett par steg mot snåret och skickade igen, då insåg han att det nog fanns något där trots allt... Han fick doppa huvudet djupt i snön för att få upp dummyn, men han var glad över sitt fynd. Bara fina inleveranser idag!

Håller också på med att träna in stopp-signalen med visselpipan. Jag går näsa mot nos, blåser och ger handtecken och fortsätter att backa; förhoppningsvis medan hunden sitter... Jag lösgör med klick/ godis. Han gör nu rätt 8 ggr av 10, så snart skall jag börja försvåra. En annan sak jag börjat med är starten på ut-kommandot. Tränar bara inomhus nu, med Messi sittandes med ryggen mot sin matskål. På "varsågod" och handtecken får han rusa till matskålen, så nu är det snart dags att lägga in rätt kommando där.

Stackars Emil har hostat mycket idag, men nu på kvällen har det varit lugnt. Man blir orolig för minsta tecken på försämring med honom. Han håller dock modet uppe, och hade inga problem att följa oss andra på dagens längre prommenad. Det gäller att leva i nuet med en gamling i huset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar