Summa sidvisningar

söndag 13 mars 2011

Lydnadshelg

Unge herr Messi har varit på tävlingslydnadskurs i helgen; hans första kurs, faktiskt. Upplägget var en kvarts egen tid med instruktören medans resten av kursdeltagarna tittade på, sammanlagt hann vi med tre pass på lördagen och tre på söndagen. Man fick träna på valfria moment, alltså det man behövde hjälp med.  En del teori blev det också i anslutning till fikapausen. Vi var bara tre ekipage, så vi fick mycket träningstid! De andra deltagarna var en ung, svart schäfer och en lite äldre cattledog.

Messi och jag började med fotgåendet. Vi skall träna mer på bakdelsteknik, och jag måste akta mig så att jag inte dras med i hans tempo; för då går det för fort... Annars har han fin kontakt, och jag kan gott börja avancera i momentet.

Nästa pass ägnades åt apportbocken. Han visade med all tydlighet att han vill ha apporten själv, för han gick iväg med den fina apporten och stod triumfatoriskt med den i munnen... Det beteendet har jag sett tidigare, och då bara när jag har tränat med annan hund i närheten. Dags att byta strategi, alltså! Fram med bollen-i-snöre som dragkampsbelöning, och det funkade mycket bättre än godis. Mot slutet av andra passet dag två gjorde han helgjutna apporteringar, fast med lite triggning så att han även sprang på tillbakavägen.

Visade också vad vi kan inom ställandet och läggandet. Tekniken var det inget fel på, bara att jobba vidare så att momenten blir tävlingsmässiga. Jag har hittills tränat näsa mot nos, och det var lite konfust för Messi när jag började vända på mig i kommenderingen.

Söndagen inledde jag också med fotgåendet, och vi pressade honom lite för att se hur mycket störning han klarade av. Inte mycket, blev svaret, men det är bara att fortsätta att utveckla momentet. Ingångarna fungerade genomgående utmärkt.

Efter passet med apportbocken försökte vi oss på hopp över hinder. Det var helt nytt för Messi, och i början ville han inte alls hoppa; han som är som en känguru i andra sammanhang... Poletten trillade ner ganska snabbt, och hoppet bjuder ju sällan på svåra problem, så det kändes som en bra start. På slutet tränade vi också lite platsliggning, och vi började med de första skiftena i fjärren.

För övrigt jobbade Messi lös under alla sina träningspass. Han hade några tillfällen under lördagen då han var på väg till publiken, men han kom fint på uppmaning. Under söndagen var han märkbart trött, redan efter första passet var han rätt luddig i knoppen, men det är inte så konstigt. Han genomförde ändå alla sina pass, och visade själv när han behövde tankepaus genom att gå iväg lite och nosa i snön. Det är häftigt att ens egna hundar kan vara så olika, och med varje ny hund kommer nya överraskningar och aha-upplevelser. Jag tycker att Messi skötte sig riktigt bra, och det var kul att komma iväg på kurs igen!

Väl hemma fick Tino också ett lydnadspass. Fotgåendet, sittande under gång, inkallningen och rutan gicks igenom. Lite slarv i fotgåendet, men jag testade också att köra utan uppvärmning (förutom en timmes prommenad), och då blir det gärna lite fladdrigt. Sättandet gick jättebra; likaså inkallningen, men han var aningen snabb iväg från den stående positionen. Rutan körde jag helt utan target idag. Han gjorde tre helt godkända skick av fyra, men han tyckte att han var färdig när han hade lagt sig i rutan, varpå han poppade upp på ett inbillat klick... Sista skicket gjorde han dock allt rätt, avståndet var 16-17 meter.

Messi sover nu som en klubbad, så det blir bara en liten kissrunda ikväll innan den goda nattsömnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar