Summa sidvisningar

tisdag 22 mars 2011

Skit-träning med vår-ryck

Vilken skruttig träning det blev idag!! Hundarna var som tokiga, så jag lät dem springa ordentligt innan, men det blev ändå dåligt... Messi sprang som en liten röd gris med bakåtstrukna öron och svansen mellan benen; det var översvämning på gärdet och både roligt och läskigt att rusa runt i vattenmassorna... Man kan bara garva när han får sådana ryck! Tino var också angripen av vårkänslorna; fullt ös medvetslös, var parollen.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Tino har glömt dirigeringarna vi tränade på höstas; alltså att gå rakt fram, stanna på stoppsignal och vinkla höger eller vänster. Ut-kommandot och stoppsignalen fungerar i alla fall, men dolda tag åt höger/ vänster var inte befäst. Det gjorde ju att mina tänkta övningar blev för svåra, och att Tino blev allt hetare i sin frustration. Mycket mer träning på dolda linjetag igen, speciellt i vinkel, alltså! Avslutade hans träning med synliga dummies åt höger resp. vänster, och det var helt problemfritt.

Messi fick samma övning som tidigare med en liten försvårning. Han fick sitta kvar medans jag lade ut två dummies på ett par meters avstånd ute i terrängen. Jag skyltade inte med dummiesarna som jag har gjort förut. Han gick ut fint och kom snabbt in med en, men var inte med på att han skulle ut en gång till... Vi gick ut tillsammans, och med lite uppmaning hittade han den andra. När jag upprepade hade han fortfarande inte koll på att han skulle hämta in två, så det var ingen hit.
Messi fick också några enkla, halvdolda linjetag. Det han han varit så bra på förut, men nu var det allt annat än raka skick. Det kan vara så att fjolårsgräset förvirrar honom, han har ju haft bra synintryck att gå efter när vi har tränat på snö? Sista skicket blev dock rätt, på hela två meters håll... Men faktiskt var inleveranserna fina idag utan stoltserande av byte; det var mycket trevligt att skåda.

Ja, så här blir det ibland. Några steg frammåt och ett par skutt bakåt; det är ju helt normalt... Dessutom glömde jag ett koppel ute på gärdet, så det blev en halvtimmes extra prommenad för att hämta det när jag upptäckte att fickan var tom... Vi gladdes dock åt ankomsten av gässen! De såg lite snopna ut, eftersom det fortfarande är så mycket snö på den insådda havreåkern. Messi höll sig i skinnet nätt och jämt, men tänk att få en egen gås... Det hade varit något för hans ego, det...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar