Summa sidvisningar

tisdag 8 mars 2011

Välkommen, gulsparv!

Vardag igen, men utan Emil. Kollade med Emils uppfödare hur det har gått för resten av kullen, och Emil var näst sist kvar i livet av alla 12 hundar i samma kull. Bra där, Emil! Varken hans mor eller far blev speciellt gamla, så att han skulle nå någon överålder var inte att vänta. Men när han var 8-9 år trodde jag aldrig att han skulle bli nästan 12, så man får vara nöjd som det blev.

Här hemma har det hela förlöpt i vanlig ordning, ingen av de röda har varit orolig eller fundersam över den nya situationen; de var ju med och vet vad som hände. Tino har däremot skärpt tonen en smula mot Messi, som har anammat nyordningen på ett bra sätt. Messi behövde verkligen visa lite mer respekt i vissa situationer, det är ju inte okej att sno saker ur munnen på sin "storebror"... Vid hundmöten har jag dock märkt en ny osäkerhet; Emil var ju flockens beskyddare i egenskap av hög status och ålder, och andra hundar gjorde sig inte besvär. Nu är det betydligt mer fladdrigt, så det är något att ta tag i.

Har lyckats med konststycket att "kasta bort" en dummy... Jag slängde iväg den in i snåren när Tino grävde en grop i snön för att han inte skulle se nerslaget,- och det gjorde inte jag heller... Jag noterade att den tog i några grenar och bytte riktning, men tyckte jag visste ungefär var den var. Men Tino letade och letade, och till slut började jag också leta, men den var borta... Den kommer väl fram när snön smälter...! För idag hörde jag den tappra gulsparven för första gången i år! Våren ÄR på gång!

Sysslade sedan med säkrare övningar, nämligen att träna med dummy inomhus... Tino blev själaglad, gardinerna fladdrar och mattorna flyger runt när han springer de få metrarna det blir. Han är ganska ringrostig; han försökte t.o.m byta dummy under ganska lätt störning. Men ambitionen är det inget fel på! Han fick träna växelvis med Messi, eller sitta själv i köket en stund medans Messi tränade. Det gick riktigt bra, även för den unga förmågan.
Messi fick göra några mini-sök med två dummies i sovrummet, och visst använder han näsan. Testade också ut-kommandot med framgång, samt lugn attityd vid korta linjetag. Alla avlämningar var utmärkta.

Upprepade samma koncept ikväll med fint resultat. På gärdet gjorde vi några övningar med visselpipan (stopp och inkallning), och Messi fick några inkallningar förbi en utlagd godis. Till min förvåning visade han ingen tendens att ta godiset först, måste kolla snart igen om det var nybörjartur...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar